Menu

Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za rok 2023

Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, za rok 2023.

K naplnění zákona byly usnesením rady kraje č. 4/220 ze dne 22. 12. 2016 schváleny "Zásady upravující postup kraje při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů" (dále jen "zákon 106").

Níže uvedená výroční zpráva je zpracována na základě povinnosti vyplývající z ustanovení § 18 zákona 106. V tabulce "Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2023", která je součástí této výroční zprávy, je zpracován přehled písemných žádostí a způsob jejich vyřízení.

1. Počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti - § 8 odst. 1 písm. a) zákona 106

V průběhu roku 2023 obdržel povinný subjekt celkem 205 žádostí o poskytnutí informace a bylo vydáno celkem 24 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části, z toho 9 rozhodnutí o odmítnutí části žádosti a 15 rozhodnutí o odmítnutí celé žádosti.

2. Počet podaných odvolání proti rozhodnutí – § 18 odst. 1 písm. b) zákona 106

V roce 2023 byly podány 4 odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí části žádosti. Všechna odvolání byla zamítnuta a rozhodnutí potvrzena.

3. Opis podstatných částí každého rozsudku soudu – § 18 odst. 1 písm. c) zákona 106

Soud nepřezkoumával žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace.

4. Výčet poskytnutých výhradních licencí – § 18 odst. 1 písm. d) zákona 106

V roce 2023 nebyla poskytnuta žádná výhradní licence.

5. Počet stížností podaných podle § 16a zákona 106, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení – § 18 odst. 1 písm. e) zákona 106

Ve vztahu k žádostem o informace podaným roce 2023 byly podány 2 stížnosti podle § 16a zákona 106, kdy žadatel u první stížnosti nesouhlasil s postupem vyřízení žádosti o informace a u druhé stížnosti nesouhlasil s výši úhrady spojené s poskytnutím požadovaných informací. Nadřízené orgány (Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo vnitra) dospěly k závěru, že stížnosti jsou nedůvodné, a potvrdily postup při vyřizování žádosti i výši úhrady.

6. Další informace vztahující se k uplatňování zákona 106 – § 18 odst. 1 písm. f) zákona 106

Z celkového počtu 205 podaných písemných žádostí o poskytnutí informace obdržených v roce 2023 byla podle § 17 zákona 106 požadována úhrada nákladů ve 4 případech (ve dvou případech ve vztahu k části žádosti a ve dvou případech k celé žádosti). Ve všech případech byla žádost o informace nebo její část odložena pro neuhrazení nákladů.

Počet podaných žádostí v roce 2023 je vyšší než v roce 2022 (rok 2022 – 121 žádostí, rok 2021 – 149 žádostí, rok 2020 – 152 žádostí, rok 2019 – 153 žádostí, rok 2018 – 187 žádostí, rok 2017 – 159 žádostí). Dotazy se týkaly především oblasti životního prostředí a zemědělství, dopravy, fungování měst v MSK, chodu krajského úřadu a reklam.

V prostorách podatelny krajského úřadu je umístěna informační tabule, na které jsou uveřejněny soubory základních informací zveřejňovaných povinně v souladu s § 5 odst. 1 zákona 106.

Webová stránka Moravskoslezského kraje poskytuje občanům značnou část informací týkajících se Moravskoslezského kraje a činnosti jeho orgánů a ve zvláštním oddíle "Povinné informace" jsou umístěny všechny povinně zveřejňované informace podle § 5 zákona 106.

V roce 2023 navštívilo webové stránky kraje 713 711 unikátních návštěvníků, (v roce 2022 – 305 547 návštěvníků), kteří celkově provedli 1 906 467 návštěv (v roce 2022 – 589 322 celkových návštěv) v rámci kterých zobrazili 3 382 026 stránek.

Moravskoslezský kraj aktivně využívá k efektivní komunikaci s veřejností i možnosti sociálních médií. Naši občané mají možnost sledovat aktuální dění, události, aktivity a novinky v regionu prostřednictvím krajských oficiálních profilů na platformách jako Facebook, Instagram, X, YouTubeLinkedIn. V rámci těchto sociálních sítí je veřejnosti poskytován také další prostor pro interakci a zpětnou vazbu.

Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2023
Odbory krajského úřadu (zkratka odborů) Počet podaných žádostí Způsob vyřízení žádostí Zpětvzetí žádosti žadatelem Jiný způsob vyřízení (vyřízeno dle zákona č. 123/1998 Sb., stejná opakující se žádost nebo žádost adresována jinému subjektu) Podané odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádostí Podané stížnosti na vyřízení žádosti Poskytnuté informace s finanční úhradou
Plně poskytnuté informace Částečné poskytnutí informací a část žádosti vyřízena odkazem na zveřejněné informace Odkaz na zveřejněné informace Odložení žádosti Odložení části žádosti, část informace poskytnuta Rozhodnutí o odmítnutí žádosti Rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, část informace poskytnuta Žádosti převedené do následujícího roku, čekání na zaplacení finanční úhrady   Počet vyřízených žádostí s úhradou Úhrada v Kč
KH 6 6                          
6 5 1                        
KON 1 1                          
POR 28 19 3   2 1 1 2       1 1    
INF 2 2                          
23 9 1   2 1 1 1     8        
IM 3 3                          
FIN 0                            
ZDR 10 9 1                        
ÚPS/ÚP 15 11     1   1 2       2 1    
RRC 10 7 1       1                
ŽPZ 50 6 1               43        
ŠMS 12 8 1       1 1 1     1      
EP 1 1                          
SOC 8 2 3       2     1          
DSH 24 10 1   1   8 3     1        
KPP 5 4     1                    
EPCH 0                            
KSÚ 1 1                          
Celkem 205 104 13 0 7 2 15 9 1 1 52 4 2 0 0

Vysvětlivky k tabulce:

zkratka poskytovatel informací
KH Odbor kancelář hejtmana kraje
Odbor kancelář ředitele krajského úřadu
KON Odbor podpory korporátního řízení a kontroly
POR Odbor právní a organizační
INF Odbor informatiky
Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad
IM Odbor investiční a majetkový
FIN Odbor financí
ZDR Odbor zdravotnictví
ÚPS Odbor územního plánování a stavebního řádu
ÚP Odbor územního plánování (od 1. 8. 2023)
RRC Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu
ŽPZ Odbor životního prostředí a zemědělství
ŠMS Odbor školství, mládeže a sportu
EP Odbor evropských projektů
SOC Odbor sociálních věcí
DSH Odbor dopravy
KPP Odbor kultury a památkové péče
EPCH Odbor energetiky, průmyslu a chytrého regionu
KSÚ Odbor krajský stavební úřad (od 1. 8. 2023)

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.