Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za rok 2023
Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, za rok 2023.
K naplnění zákona byly usnesením rady kraje č. 4/220 ze dne 22. 12. 2016 schváleny "Zásady upravující postup kraje při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů" (dále jen "zákon 106").
Níže uvedená výroční zpráva je zpracována na základě povinnosti vyplývající z ustanovení § 18 zákona 106. V tabulce "Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2023", která je součástí této výroční zprávy, je zpracován přehled písemných žádostí a způsob jejich vyřízení.
1. Počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti - § 8 odst. 1 písm. a) zákona 106
V průběhu roku 2023 obdržel povinný subjekt celkem 205 žádostí o poskytnutí informace a bylo vydáno celkem 24 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části, z toho 9 rozhodnutí o odmítnutí části žádosti a 15 rozhodnutí o odmítnutí celé žádosti.
2. Počet podaných odvolání proti rozhodnutí – § 18 odst. 1 písm. b) zákona 106
V roce 2023 byly podány 4 odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí části žádosti. Všechna odvolání byla zamítnuta a rozhodnutí potvrzena.
3. Opis podstatných částí každého rozsudku soudu – § 18 odst. 1 písm. c) zákona 106
Soud nepřezkoumával žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace.
4. Výčet poskytnutých výhradních licencí – § 18 odst. 1 písm. d) zákona 106
V roce 2023 nebyla poskytnuta žádná výhradní licence.
5. Počet stížností podaných podle § 16a zákona 106, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení – § 18 odst. 1 písm. e) zákona 106
Ve vztahu k žádostem o informace podaným roce 2023 byly podány 2 stížnosti podle § 16a zákona 106, kdy žadatel u první stížnosti nesouhlasil s postupem vyřízení žádosti o informace a u druhé stížnosti nesouhlasil s výši úhrady spojené s poskytnutím požadovaných informací. Nadřízené orgány (Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo vnitra) dospěly k závěru, že stížnosti jsou nedůvodné, a potvrdily postup při vyřizování žádosti i výši úhrady.
6. Další informace vztahující se k uplatňování zákona 106 – § 18 odst. 1 písm. f) zákona 106
Z celkového počtu 205 podaných písemných žádostí o poskytnutí informace obdržených v roce 2023 byla podle § 17 zákona 106 požadována úhrada nákladů ve 4 případech (ve dvou případech ve vztahu k části žádosti a ve dvou případech k celé žádosti). Ve všech případech byla žádost o informace nebo její část odložena pro neuhrazení nákladů.
Počet podaných žádostí v roce 2023 je vyšší než v roce 2022 (rok 2022 – 121 žádostí, rok 2021 – 149 žádostí, rok 2020 – 152 žádostí, rok 2019 – 153 žádostí, rok 2018 – 187 žádostí, rok 2017 – 159 žádostí). Dotazy se týkaly především oblasti životního prostředí a zemědělství, dopravy, fungování měst v MSK, chodu krajského úřadu a reklam.
V prostorách podatelny krajského úřadu je umístěna informační tabule, na které jsou uveřejněny soubory základních informací zveřejňovaných povinně v souladu s § 5 odst. 1 zákona 106.
Webová stránka Moravskoslezského kraje poskytuje občanům značnou část informací týkajících se Moravskoslezského kraje a činnosti jeho orgánů a ve zvláštním oddíle "Povinné informace" jsou umístěny všechny povinně zveřejňované informace podle § 5 zákona 106.
V roce 2023 navštívilo webové stránky kraje 713 711 unikátních návštěvníků, (v roce 2022 – 305 547 návštěvníků), kteří celkově provedli 1 906 467 návštěv (v roce 2022 – 589 322 celkových návštěv) v rámci kterých zobrazili 3 382 026 stránek.
Moravskoslezský kraj aktivně využívá k efektivní komunikaci s veřejností i možnosti sociálních médií. Naši občané mají možnost sledovat aktuální dění, události, aktivity a novinky v regionu prostřednictvím krajských oficiálních profilů na platformách jako Facebook, Instagram, X, YouTube a LinkedIn. V rámci těchto sociálních sítí je veřejnosti poskytován také další prostor pro interakci a zpětnou vazbu.
Odbory krajského úřadu (zkratka odborů) | Počet podaných žádostí | Způsob vyřízení žádostí | Zpětvzetí žádosti žadatelem | Jiný způsob vyřízení (vyřízeno dle zákona č. 123/1998 Sb., stejná opakující se žádost nebo žádost adresována jinému subjektu) | Podané odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádostí | Podané stížnosti na vyřízení žádosti | Poskytnuté informace s finanční úhradou | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plně poskytnuté informace | Částečné poskytnutí informací a část žádosti vyřízena odkazem na zveřejněné informace | Odkaz na zveřejněné informace | Odložení žádosti | Odložení části žádosti, část informace poskytnuta | Rozhodnutí o odmítnutí žádosti | Rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, část informace poskytnuta | Žádosti převedené do následujícího roku, čekání na zaplacení finanční úhrady | Počet vyřízených žádostí s úhradou | Úhrada v Kč | ||||||
KH | 6 | 6 | |||||||||||||
KŘ | 6 | 5 | 1 | ||||||||||||
KON | 1 | 1 | |||||||||||||
POR | 28 | 19 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||
INF | 2 | 2 | |||||||||||||
VŽ | 23 | 9 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 8 | |||||||
IM | 3 | 3 | |||||||||||||
FIN | 0 | ||||||||||||||
ZDR | 10 | 9 | 1 | ||||||||||||
ÚPS/ÚP | 15 | 11 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | ||||||||
RRC | 10 | 7 | 1 | 1 | |||||||||||
ŽPZ | 50 | 6 | 1 | 43 | |||||||||||
ŠMS | 12 | 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
EP | 1 | 1 | |||||||||||||
SOC | 8 | 2 | 3 | 2 | 1 | ||||||||||
DSH | 24 | 10 | 1 | 1 | 8 | 3 | 1 | ||||||||
KPP | 5 | 4 | 1 | ||||||||||||
EPCH | 0 | ||||||||||||||
KSÚ | 1 | 1 | |||||||||||||
Celkem | 205 | 104 | 13 | 0 | 7 | 2 | 15 | 9 | 1 | 1 | 52 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Vysvětlivky k tabulce:
zkratka | poskytovatel informací |
---|---|
KH | Odbor kancelář hejtmana kraje |
KŘ | Odbor kancelář ředitele krajského úřadu |
KON | Odbor podpory korporátního řízení a kontroly |
POR | Odbor právní a organizační |
INF | Odbor informatiky |
VŽ | Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad |
IM | Odbor investiční a majetkový |
FIN | Odbor financí |
ZDR | Odbor zdravotnictví |
ÚPS | Odbor územního plánování a stavebního řádu |
ÚP | Odbor územního plánování (od 1. 8. 2023) |
RRC | Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu |
ŽPZ | Odbor životního prostředí a zemědělství |
ŠMS | Odbor školství, mládeže a sportu |
EP | Odbor evropských projektů |
SOC | Odbor sociálních věcí |
DSH | Odbor dopravy |
KPP | Odbor kultury a památkové péče |
EPCH | Odbor energetiky, průmyslu a chytrého regionu |
KSÚ | Odbor krajský stavební úřad (od 1. 8. 2023) |
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.