Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za rok 2022
Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, za rok 2022.
K naplnění zákona byly usnesením rady kraje č. 4/220 ze dne 22. 12. 2016 schváleny "Zásady upravující postup kraje při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů" (dále jen "zákon 106").
Níže uvedená výroční zpráva je zpracována na základě povinnosti vyplývající z ustanovení § 18 zákona 106. V tabulce "Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2022", která je součástí této výroční zprávy, je zpracován přehled písemných žádostí a způsob jejich vyřízení.
1. Počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti – § 8 odst. 1 písm. a) zákona 106
V průběhu roku 2022 obdržel povinný subjekt celkem 121 žádostí o poskytnutí informace a byly vydány celkem 3 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části, z toho 1 rozhodnutí o odmítnutí části žádosti a 2 rozhodnutí o odmítnutí celé žádosti.
2. Počet podaných odvolání proti rozhodnutí – § 18 odst. 1 písm. b) zákona 106
V roce 2022 bylo podáno jedno odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, kterému nadřízený orgán (Ministerstvo financí) nevyhovělo.
3. Opis podstatných částí každého rozsudku soudu – § 18 odst. 1 písm. c) zákona 106
Soud nepřezkoumával žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace.
4. Výčet poskytnutých výhradních licencí – § 18 odst. 1 písm. d) zákona 106
V roce 2022 nebyla poskytnuta žádná výhradní licence.
5. Počet stížností podaných podle § 16a zákona 106, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení – § 18 odst. 1 písm. e) zákona 106
Ve vztahu k žádostem o informace podaným roce 2022 byly podány 2 stížnosti podle § 16a zákona 106, kdy žadatel nesouhlasil se způsobem vyřízení jeho žádostí o informace týkající se krajským úřadem pořádané akce, neboť měl za to, že krajský úřad má informace k dispozici a má je poskytnout. Jedna stížnost byla po rozhodnutí Ministerstva kultury vyřízena odmítnutím části žádosti o informace, druhá byla vyřízena v autoremeduře opět odmítnutím celé žádosti o informace. Důvody odmítnutí spočívaly v ochraně osobních údajů a neexistenci požadované informace.
6. Další informace vztahující se k uplatňování zákona 106 – § 18 odst. 1 písm. f) zákona 106
Z celkového počtu 121 podaných písemných žádostí o poskytnutí informace obdržených v roce 2022 byla podle § 17 zákona 106 požadována úhrada nákladů pouze ve 2 případech (v prvním případě ve vztahu k části žádosti a v druhém případě k celé žádosti). V prvním případě byla žádost o informace nebo její část odložena pro neuhrazení nákladů. Druhý případ žádosti se převedl do následujícího roku, kde bude následně vyřízen.
Počet podaných žádostí v roce 2022 je nižší než v roce 2021 ( 2021 – 149 žádostí, rok 2020 – 152 žádostí, rok 2019 – 153 žádostí, rok 2018 – 187 žádostí, rok 2017 – 159 žádostí, rok 2016 – 159 žádostí). Dotazy se týkaly především oblasti životního prostředí a zemědělství, dopravy, územního plánování a stavebního řádu, zdravotní a preventivní péče, chodu krajského úřadu a reklam.
V prostorách podatelny krajského úřadu je umístěna informační tabule, na které jsou uveřejněny soubory základních informací zveřejňovaných povinně v souladu s § 5 odst. 1 zákona 106.
Webová stránka Moravskoslezského kraje poskytuje občanům značnou část informací týkajících se Moravskoslezského kraje a činnosti jeho orgánů a ve zvláštním oddíle „Povinné informace“ jsou umístěny všechny povinně zveřejňované informace podle § 5 zákona 106.
V roce 2022 navštívilo webovou prezentaci kraje 305 547 unikátních návštěvníků, kteří celkově provedli 589 332 návštěv v rámci kterých zobrazili 2 571 723 stránek (pro informaci uvádíme, že tato data není možné srovnat s předchozími roky, protože povinný subjekt změnil způsob sledování návštěvnosti webových stránek).
Odbory krajského úřadu (zkratka odborů) | Počet podaných žádostí | Způsob vyřízení žádostí | Zpětvzetí žádosti žadatelem | Jiný způsob vyřízení (vyřízeno dle zákona č. 123 /1998 Sb., stejná opakující se žádost nebo žádost adresována jinému subjektu) | Podané odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádostí | Podané stížnosti na vyřízení žádosti | Poskytnuté informace s finanční úhradou | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plně poskytnuté informace | Částečné poskytnutí informací a část žádosti vyřízena odkazem na zveřejněné informace | Odkaz na zveřejněné informace | Odložení žádosti nebo její části | Odložení části žádosti, část informace poskytnuta | Rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části | Rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, část informace poskytnuta | Žádosti převedené do následujícího roku, čekání na zaplacení finanční úhrady | Počet vyřízených žádostí s úhradou | Úhrada v Kč | ||||||
KH | 14 | 14 | |||||||||||||
KŘ | 6 | 6 | |||||||||||||
KON | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
POR | 9 | 6 | 1 | 2 | |||||||||||
INF | 0 | ||||||||||||||
VŽ | 12 | 8 | 4 | ||||||||||||
IM | 3 | 3 | |||||||||||||
FIN | 3 | 3 | |||||||||||||
ZDR | 9 | 8 | 1 | ||||||||||||
ÚPS | 10 | 7 | 3 | ||||||||||||
RRC | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||
ŽPZ | 18 | 1 | 17 | ||||||||||||
ŠMS | 7 | 5 | 1 | 1 | |||||||||||
EP | 1 | 1 | |||||||||||||
SOC | 5 | 3 | 1 | 1 | |||||||||||
DSH | 13 | 10 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
KPP | 5 | 5 | 2 | ||||||||||||
EPCH | 0 | ||||||||||||||
Celkem | 121 | 82 | 3 | 0 | 4 | 0 | 2 | 1 | 5 | 0 | 24 | 1 | 2 | 0 | 0 |
Seznam zkratek:
- KH
- Odbor kancelář hejtmana kraje
- KŘ
- Odbor kancelář ředitele krajského úřadu
- KON
- Odbor podpory korporátního řízení a kontroly
- POR
- Odbor právní a organizační
- INF
- Odbor informatiky
- VŽ
- Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad
- IM
- Odbor investiční a majetkový
- FIN
- Odbor financí
- ZDR
- Odbor zdravotnictví
- ÚPS
- Odbor územního plánování a stavebního řádu
- RRC
- Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu
- ŽPZ
- Odbor životního prostředí a zemědělství
- ŠMS
- Odbor školství, mládeže a sportu
- EP
- Odbor evropských projektů
- SOC
- Odbor sociálních věcí
- DSH
- Odbor dopravy
- KPP
- Odbor kultury a památkové péče
- EPCH
- Odbor energetiky, průmyslu a chytrého regionu
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.