Menu

Podmínky Programu na podporu aktivit sociálního podnikání v Moravskoslezském kraji na rok 2025

I. Název programu (kód)

rogram na podporu aktivit sociálního podnikání v Moravskoslezském kraji na rok 2025 (PSP)

II. Účel programu

Účelem programu je podpora vzniku nových nebo rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání s přímým dopadem na osoby znevýhodněné na trhu práce. Podporován je také vznik, rozšíření nebo udržení výrobního programu nebo služby zaměstnávající osoby se zdravotním postižením. Všechny aktivity musí splňovat tři klíčové principy sociálního podnikání, kterými jsou ekonomický, sociální a environmentální prospěch.

III. Jednotlivé dotační tituly (kódy)

Specifické podmínky k jednotlivým dotačním titulům jsou uvedeny v čl. VIII.

IV. Vyhlašovatel programu, poskytovatel dotace

Vyhlašovatelem programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.

V. Cíle a priority programu (účelové určení)

Důvodem realizace vyhlášeného dotačního programu je podpora vzniku nových nebo rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání s přímým dopadem na osoby znevýhodněné na trhu práce. Tyto aktivity musí splňovat tři klíčové principy sociálního podnikání, ekonomický, sociální a environmentální prospěch. Cílem těchto aktivit je tedy zejména zvýšit uplatnění znevýhodněných sociálních skupin (osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním) na lokálním trhu práce, a zároveň podpořit růst sociální ekonomiky v Moravskoslezském kraji a zabezpečení udržitelného rozvoje této oblasti.

Finanční prostředky poskytnuté v rámci dotačního programu jsou rozpočtovými prostředky Moravskoslezského kraje, jejich poskytování, použití a vyúčtování se řídí platnými právními předpisy.

VI. Vymezení okruhu příjemců

Za oprávněné žadatele o dotaci jsou považovány:

Všichni žadatelé musí deklarovat ve svém zakladatelském právním jednání (např. stanovy, nadační listina, společenská smlouva či zakladatelská listina – liší se dle právní formy žadatele) naplňování veřejně prospěšného cíle (čestné prohlášení nebude akceptovatelné) a tuto skutečnost žadatel musí doložit u podání žádosti.

Dotaci nelze poskytnout:

VII. Lokalizace programu

Příjemci dotace musí projekt realizovat na území Moravskoslezského kraje.

Samotné pořízení materiálně‑technického vybavení nemusí být v odůvodněných případech realizováno na území Moravskoslezského kraje, využití tohoto vybavení a dopad této akvizice v oblasti aktivit sociálního podnikání však musí být na území Moravskoslezského kraje.

VIII. Specifické podmínky v rámci jednotlivých titulů

PSP 1/25 Pořízení materiálně‑technického vybavení a opravy sociálních podniků s požadavkem na dotaci do 120.000 Kč

Neinvestiční dotace bude použita na:

Minimální výše poskytnuté dotace: 50.000 Kč
Maximální výše poskytnuté dotace: 120.000 Kč

Min. % spoluúčast žadatele na uznatelných nákladech projektu: 20 %
Max. % spoluúčast poskytovatele na uznatelných nákladech projektu: 80 %

Přesáhne‑li požadovaná neinvestiční dotace v jednotlivé položce nákladového rozpočtu 50.000 Kč, doloží žadatel u žádosti 1 cenovou nabídku k dané položce. Příjemce dotace je povinen doložit u závěrečného vyúčtování projektu 3 cenové nabídky. Za cenovou nabídku je považována písemnost, v níž je uvedeno datum vyhotovení cenové nabídky, jsou specifikováni poptávající i poptávaný, definován předmět poptávky, cenová kalkulace (položkový rozpočet), cena celkem s DPH a bez DPH. Vybraná nabídka musí vyhovovat zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zásady účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti").

PSP 2/25 Pořízení materiálně‑technického vybavení, rekonstrukce a stavební úpravy sociálních podniků s požadavkem na dotaci do 500.000 Kč

Investiční dotace bude použita na:

Minimální výše poskytnuté dotace: 121.000 Kč
Maximální výše poskytnuté dotace: 500.000 Kč

Min. % spoluúčast žadatele na uznatelných nákladech projektu: 30 %
Max. % spoluúčast poskytovatele na uznatelných nákladech projektu: 70 %

Přesáhne‑li požadovaná investiční dotace v jednotlivé položce nákladového rozpočtu 50.000 Kč, doloží žadatel u žádosti 1 cenovou nabídku k dané položce. Příjemce dotace je povinen doložit u závěrečného vyúčtování projektu 3 cenové nabídky. Za cenovou nabídku je považována písemnost, v níž je uvedeno datum vyhotovení cenové nabídky, jsou specifikováni poptávající i poptávaný, definován předmět poptávky, cenová kalkulace (položkový rozpočet), cena celkem s DPH a bez DPH. Vybraná nabídka musí vyhovovat zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti.

Žadatel musí u žádosti doložit:

PSP 3/25 Podpora vzniku nebo udržitelnosti výrobního programu nebo služby, které umožní pracovní uplatnění osobám se zdravotním postižením

Neinvestiční dotace bude použita na:

Minimální výše poskytnuté dotace: 50.000 Kč
Maximální výše poskytnuté dotace: 250.000 Kč

Min. % spoluúčast žadatele na uznatelných nákladech projektu: 50 %
Max. % spoluúčast poskytovatele na uznatelných nákladech projektu: 50 %

Finanční prostředky dotačního titulu PSP 3/25 na mzdové náklady musí být použity pouze a výhradně ve prospěch pracovníků se zdravotním postižením a asistentů pracovníků se zdravotním postižením. Tuto skutečnost je žadatel povinen doložit při vyúčtování poskytnuté dotace kopii pracovních smluv pracovníků se zdravotním postižením a asistentů pracovníků, na které jsou žádány mzdové náklady. Z předložených smluv asistentů pracovníků bude vyplývat jimi vykonávaná činnost asistence pracovníků – osob se zdravotním postižením.

Definice pracovníků – osob se zdravotním postižením podle § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů: Osobami se zdravotním postižením jsou fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení uznány invalidními ve třetím stupni, invalidními v prvním nebo druhém stupni, zdravotně znevýhodněnými.

Dotaci z tohoto dotačního programu nelze použít na financování poskytování registrovaných sociálních služeb.

IX. Podmínky pro poskytování dotací

  1. Minimálnímaximální výše dotace na jeden projekt je vymezena výše u jednotlivých dotačních titulů.
  2. Poskytovatel se bude finančně spolupodílet na úhradě uznatelných nákladů realizovaných projektů, které bude spolufinancovat, maximálně do výše uvedené výše u jednotlivých dotačních titulů.
  3. Projekt nebude spolufinancován z jiné veřejné finanční podpory poskytnuté Moravskoslezským krajem. Tato podmínka se nevztahuje na zdroje získané v rámci dotačního programu "Program na podporu poskytování sociálních služeb pro rok 2025 financovaný z kapitoly 313 – MPSV státního rozpočtu" a na zdroje z projektů kraje v oblasti podpory poskytování sociálních služeb v rámci fondů EU.
  4. Žadatelem požadovaná výše dotace musí být v každé nákladové položce zaokrouhlena na celé stokoruny. Při nesplnění této podmínky budou projekty doporučené ke schválení předkládány zastupitelstvu kraje s požadovanou výší dotace upravenou po zaokrouhlení všech nákladových položek na celé stokoruny směrem dolů; procentní podíl dotace na uznatelných nákladech projektu se tím sníží.
  5. V případě rozhodnutí o přidělení dotace žadateli se požadovaná výše dotace nekrátí s výjimkou posledního podpořeného projektu, u něhož může být zkrácena tak, aby nebyla překročena celková alokovaná částka dotačního programu. Dojde‑li k takovémuto zkrácení výše dotace, zůstane předpokládaná výše uznatelných nákladů projektu stejná a procentní podíl dotace na uznatelných nákladech se sníží; nákladový rozpočet projektu bude v součinnosti s žadatelem přepracován.
  6. U dotačního titulu PSP 1/25 a PSP 3/25 jsou uznatelné pouze neinvestiční náklady projektu, u dotačního titulu PSP 2/25 jsou uznatelné pouze investiční náklady projektu.
  7. V rámci vyhlášeného dotačního programu je žadatel oprávněn předložit maximálně jednu žádost. V případě porušení tohoto omezení budou nadbytečné žádosti z posuzování vyloučeny, a to v pořadí podle data a času podání v elektronickém systému ePodatelna.
  8. Příjemce dotace je povinen provozovat činnost sociálního podnikání, na kterou byla dotace poskytnuta, po dobu min. 3 let od ukončení realizace projektu.
  9. Realizace projektu byla zahájena nejdříve ode dne 1. 1. 2025, projekt bude ukončen nejpozději do 31. 12. 2025.
  10. Poskytnutí dotace je podmíněno povinností žadatele doložit společně s podepsaným písemným návrhem smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje do 2 měsíců od rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí dotace, u náhradních žadatelů do 2 měsíců od zaslání informace o poskytnutí dotace poskytovatelem:
    1. originály nebo úředně ověřené kopie originálů dokladů, ve kterých místně příslušný finanční úřad a okresní správa sociálního zabezpečení potvrdí skutečnost, že žadatel u těchto orgánů nemá žádné závazky po lhůtě splatnosti (bezdlužnost). Předložené doklady musí prokazovat bezdlužnost ke dni, od něhož v den jejich předložení neuplynul více než jeden měsíc. Rozhodnutí o povolení posečkání s úhradou nedoplatků nebo rozhodnutí o povolení splátkování je považováno za splnění podmínky bezdlužnosti,
    2. úředně ověřené kopie dokladů o názvu/obchodní firmě a právní formě (je‑li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenskou smlouvu, stanovy, statut, zřizovací listinu, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků dle zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů, z rejstříků dle zákona č. 3/2002 Sb. o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů, živnostenského rejstříku dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo ze základních registrů dle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů [např. obchodní rejstřík, spolkový rejstřík, rejstříky registrovaných církví a náboženských společností a dalších právnických osob založených registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi a registrovaných nebo evidovaných podle zákona č. 3/2002 Sb. o církvích a náboženských společnostech (dále jen "veřejný rejstřík")],
    3. úředně ověřené kopie dokladů o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně, nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených výše uvedených dokladů); byla‑li smlouva podepsána na základě pověření nebo plné moci, předloží žadatel rovněž originál nebo úředně ověřenou kopii tohoto pověření nebo plné moci. Pokud se zástupce, který podepsal smlouvu na základě pověření nebo plné moci, neliší od zástupce, který podepsal na základě pověření nebo plné moci žádost o poskytnutí dotace, není žadatel povinen opětovně předložit již dříve předložené pověření nebo plnou moc, je‑li i nadále platné(á) a zahrnuje oprávnění podepsat smlouvu o poskytnutí dotace,
    V případě nejasností si administrátor může vyžádat doložení dokladů případně dalších údajů uvedených v odst. 10 tohoto článku.
  11. Předložení dokladů uvedených v odst. 10 písm. a. tohoto článku není vyžadováno u žadatelů, kterým nevzniká zákonná povinnost plnit skutečnosti, jejichž potvrzení je vyžadováno, a u příspěvkových organizací obcí. Žadatelé, kterým nevzniká uvedená zákonná povinnost, tuto skutečnost potvrdí čestným prohlášením.
  12. Žadatel může předložit potřebné doklady formou neověřených kopií v případě, že administrátorovi osobně doloží originály nebo úředně ověřené kopie originálů těchto dokladů k ověření shody.
  13. V případě, že žadatel nedoloží doklady podle odst. 10 tohoto článku ve stanovené lhůtě, z předložených dokladů nebo zjištění administrátora vyplyne, že u předmětných orgánů nebo kraje má nesplacené závazky po lhůtě splatnosti, nebo příslušným orgánem kraje bylo vydáno rozhodnutí o financování projektu nebo jeho dílčích aktivit dotací v rámci jiného dotačního programu Moravskoslezského kraje nebo mimo vyhlášené dotační programy Moravskoslezského kraje, nebude s ním smlouva uzavřena a dotace mu nebude poskytnuta.
  14. V případě, že žadateli nebude dotace poskytnuta z důvodu nesplnění výše uvedených podmínek nebo žadatel odmítne poskytnutou dotaci či celou dotaci vrátí, nebo dojde k navýšení prostředků vymezených v rozpočtu poskytovatele na tento dotační program, vyzve administrátor pro přidělení dotace náhradního žadatele dle pořadníku náhradníků schváleného zastupitelstvem kraje. Minimální částka, kterou je možno nabídnout náhradnímu žadateli je 50.000 Kč. Po 30. 9. 2025 již nebudou náhradní žadatelé vyzýváni.
  15. V případě písemného souhlasu náhradníka s výší dotace administrátor zašle náhradníkovi návrh smlouvy a vyzve jej k předložení dokladů uvedených v odstavci 10 tohoto článku. V případě nesouhlasu bude osloven další náhradník dle pořadníku. V případě, že náhradník přijme dotaci, jejíž výše nedosáhne částky jím původně požadované, musí dodržet záměr projektu dle předložené žádosti (předpokládaná výše uznatelných nákladů projektu zůstane stejná, procentní podíl dotace na uznatelných nákladech se sníží, nákladový rozpočet projektu bude v součinnosti s žadatelem přepracován).
  16. Pokud poskytovatel posoudí, že poskytnutí dotace by představovalo pro příjemce veřejnou podporu ve smyslu čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie, může být poskytovatelem poskytnuta jako
    1. podpora de minimis [ve smyslu Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. 12. 2023, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie řady L dne 15. 12. 2023)], a to za předpokladu splnění všech požadavků zmíněného nařízení (včetně dodržení maximálních stropů), nebo
    2. podpora de minimis na službu obecného hospodářského zájmu ve smyslu Nařízení Komise (EU) č. 2023/2832 ze dne 13. 12. 2023 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu [zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie řadě L dne 15. 12. 2023], nebo
    3. vyrovnávací platba, pokud příjemce v rámci projektu vykonává činnosti formou závazku veřejné služby v souladu s rozhodnutím Komise č. 2012/21/EU ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu. Finanční prostředky na projekt budou poskytnuty v souladu s pověřením dle uvedeného rozhodnutí Komise.

X. Uznatelné náklady projektu

  1. Uznatelným nákladem projektu je náklad, který splňuje všechny níže uvedené podmínky:
    1. vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
    2. byl vynaložen v souladu s podmínkami smlouvy a podmínkami vyhlášeného dotačního programu,
    3. vznikl příjemci v období realizace projektu,
    4. byl příjemcem uhrazen v období realizace projektu,
    5. lze jej podřadit pod některý z druhů uznatelných nákladů uvedených v nákladovém rozpočtu projektu (viz Příloha č. 2 elektronické žádosti o dotaci).
  2. Z poskytnuté dotace lze hradit níže uvedené uznatelné náklady nezbytné pro realizaci projektu:
  1. U dotačního titulu PSP 1/25:
    • drobný dlouhodobý hmotný majetek, s dobou použitelnosti delší než jeden rok a zároveň oceněním v souladu s právními předpisy upravujícími účetnictví, tzn. pořizovací cena nepřesáhne u jednotlivé položky hranici pro ocenění majetku stanovenou vnitřním účetním předpisem žadatele (hranice pro ocenění majetku, která je upravena ve vnitřním účetním předpisu žadatele, je součástí žádosti o poskytnutí dotace a na její změny od doby podání žádosti do ukončení realizace projektu nebude brán zřetel),
    • drobný dlouhodobý nehmotný majetek, s oceněním v souladu s právními předpisy upravujícími účetnictví (hranice pro ocenění majetku, která je upravena ve vnitřním účetním předpisu žadatele, je součástí žádosti o poskytnutí dotace a na její změny od doby podání žádosti do ukončení realizace projektu nebude brán zřetel),
    • opravy a udržování (pouze nákup služeb),
    • daň z přidané hodnoty vztahující se k uznatelným nákladům v případě, že příjemce dotace není plátcem této daně nebo mu nevzniká nárok na odpočet této daně.
  2. U dotačního titulu PSP 2/25:
    • dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek s dobou použitelnosti delší než jeden rok a oceněním v souladu s právními předpisy upravujícím účetnictví (samostatné movité věci a soubory movitých věcí, software),
    • rekonstrukce a stavební úpravy pro odstranění bariérovosti pracoviště,
    • daň z přidané hodnoty vztahující se k uznatelným nákladům v případě, že příjemce dotace není plátcem této daně nebo mu nevzniká nárok na odpočet této daně.
  3. U dotačního titulu PSP 3/25:
    • finanční prostředky dotačního programu na mzdové náklady musí být použity pouze a výhradně ve prospěch pracovníků se zdravotním postižením a asistentů pracovníků se zdravotním postižením,
    • žadatel je povinen doložit při vyúčtování poskytnuté dotace kopii pracovních smluv pracovníků se zdravotním postižením a asistentů pracovníků, na které jsou žádány mzdové náklady. Z předložených smluv asistentů pracovníků bude vyplývat jimi vykonávaná činnost asistence pracovníků – osob se zdravotním postižením.
  4. Náklady, které nesplňují podmínky uvedené v odst. 1 tohoto článku a které nejsou specifikovány v odst. 2 tohoto článku, se považují za neuznatelné náklady. Neuznatelnými náklady jsou rovněž náklady na:
    1. daně a dotace (s výjimkou daně z přidané hodnoty v případě, že příjemce dotace není plátcem této daně nebo mu nevzniká nárok na odpočet této daně),
    2. akontaci leasingu, leasingové splátky a nájem věcí s následným odkupem,
    3. nákup a pořízení budov, nemovitostí,
    4. nákup a pořízení fotovoltaických systémů (elektrárny) nebo fotovoltaiky,
    5. nákup a pořízení vozidel,
    6. právní, účetní a auditorské služby,
    7. reprezentaci a občerstvení,
    8. odpisy,
    9. projektovou dokumentaci,
    10. vnitropodnikovou režii,
    11. správní režii (nepřímé administrativní náklady projektu),
    12. stravenky a peněžitý příspěvek na stravování,
    13. pojištění motorových vozidel a pojištění nemovitostí,
    14. aktivaci majetku a vlastní náklady související s aktivací majetku,
    15. plnění poskytnutá mateřskými společnostmi, personálně, majetkově či obdobně propojenými subjekty.

Upozornění!!!
Nákladový rozpočet
projektu, který tvoří přílohu č. 2 elektronické žádosti o dotaci, nesmí obsahovat neuznatelné náklady, i kdyby měly být hrazeny z prostředků příjemce dotace!

V případě bezhotovostní platby v cizí měně jsou náklady přepočítány aktuálním kurzem příslušné banky a uvedeny v Kč na bankovním výpise. Takto přepočtené náklady jsou uznatelné pro daný projekt. V ostatních případech plateb v cizí měně např. při platbě v hotovosti, platbě z devizového bankovního účtu budou náklady přepočítány v Kč kurzem ČNB platným ke dni úhrady.

XI. Podmínky použití dotace

  1. Dotaci lze použít pouze na úhradu účelově určených uznatelných nákladů v souladu s obsahem projektu, smlouvou, podmínkami tohoto dotačního programu a strukturou nákladového rozpočtu, který tvoří přílohu smlouvy.
  2. Realizace projektu ani dotace není převoditelná na jiný právní subjekt. Příjemce je povinen projekt realizovat vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.

XII. Předkládání žádostí o dotace

  1. Žadatel se přihlásí do elektronického systému ePodatelna a v tomto systému vyplní žádost o poskytnutí dotace na projekt.
  2. Následně vloží do systému povinné přílohy:
    1. popis projektu (viz Příloha č. 1 elektronické žádosti o dotaci),
    2. nákladový rozpočet projektu (viz Příloha č. 2 elektronické žádosti o dotaci, tabulka ve formátu .xls nebo .xlsx v editovatelné podobě),
    3. doklady o názvu/obchodní firmě, právní formě žadatele (je‑li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenská smlouva, stanovy, statut, zřizovací listina apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků,
    4. deklarace veřejně prospěšného cíle v zakladatelském právním jednání žadatele (společenská smlouva, zakladatelská listina atd.), čestné prohlášení nebude akceptovatelné,
    5. doklad o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně, nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených dokladů uvedených pod písmenem c. tohoto odstavce) – nevkládají fyzické osoby,
    6. smlouvu o zřízení účtu u peněžního ústavu nebo písemné potvrzení peněžního ústavu o vedení běžného účtu žadatele,
    7. jednu cenovou nabídku v případě, že požadovaná dotace v jednotlivé položce nákladového rozpočtu přesáhne 50.000 Kč – nevztahuje se na osobní náklady,
    8. písemný souhlas vlastníka / spoluvlastníka nemovitosti, na které bude provedena rekonstrukce včetně souvisejících stavebních úprav (platí pro dotační titul PSP 2/25), není‑li žadatel jejím vlastníkem / jediným vlastníkem,
    9. nájemní / pachtovní smlouvu v případě rekonstrukce včetně souvisejících stavebních úprav, která bude provedena na nemovitosti, která není ve vlastnictví žadatele (platí pro dotační titul PSP 2/25),
    10. výpis z katastru nemovitosti v případě, že rekonstrukce včetně souvisejících stavebních úprav bude provedena na nemovitosti ve vlastnictví / spoluvlastnictví žadatele (platí pro dotační titul PSP 2/25),
    11. úplný výpis údajů z evidence skutečných majitelů dle § 16 zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 37/2021 Sb."). Úplný výpis může získat pouze evidující osoba nebo osoba skutečného majitele. Evidující osoba může výpis získat přímo z webové stránky evidence, a to po její autentizaci a autorizaci prostřednictvím informačního systému datových schránek (právnická osoba musí mít zřízenu datovou schránku).  Osoba skutečného majitele může výpis, který se jí týká, získat přímo z webové stránky evidence s využitím prostředků elektronické identifikace. Obecně pak výpisy evidující osobě nebo skutečnému majiteli umožní získat také příslušný soud (po ověření totožnosti žadatele). Úplný výpis nevkládají právnické osoby uvedené v § 7 zákona č. 37/2021 Sb. Právnické osoby v právní formě spolku, pobočného spolku, ústavu, obecně prospěšné společnosti, zájmového sdružení právnických osob, nadace, nadačního fondu, mezinárodní nevládní organizace a školské právnické osoby neuvedené v § 7 zákona č. 37/2021 Sb. mohou nahradit úplný výpis částečným výpisem dle § 14 zákona č. 37/2021 Sb.
  3. Po vyplnění celé žádosti v elektronickém systému ePodatelna a vložení příloh žadatel svou žádost odešle způsobem uvedeným ve formuláři žádosti.
  4. Z dalšího posuzování budou žádosti předložené vyhlašovateli vyloučeny, pokud:
    1. jsou v rozporu s tímto programem (není dodržena minimální či maximální výše požadované dotace apod.),
    2. pokud žádost nebyla podána způsobem uvedeným ve formuláři žádosti,
    3. jsou doručeny na jiné adresy (do jiné datové schránky),
    4. jsou podány mimo lhůtu pro podávání žádostí,
    5. nejsou podepsány osobou oprávněnou zastupovat žadatele (v případě doručení prostřednictvím informačního systému datových schránek nebo přihlášení do systému ePodatelna prostřednictvím identity občana (NIA) s úrovní ověření žadatele / zástupce žadatele "ZNAČNÁ" se může uplatnit zákonná fikce podpisu); vyplývá‑li ze stanov žadatele nebo obdobného dokumentu požadavek, aby žádost byla podepsána více osobami, musí být respektován,
    6. by poskytnutím dotace v požadované výši byla překročena hranice podpory de minimis,
    7. bude mít žadatel k termínu podání žádosti vůči poskytovateli neuhrazené finanční závazky po lhůtě splatnosti,
    8. budou v nákladovém rozpočtu projektu neuznatelné náklady bez ohledu na zdroje jejich úhrady,
    9. žadatel použil neplatné formuláře,
    10. v jedné obálce nebo jedné datové zprávě zaslané do datové schránky Moravskoslezského kraje je obsaženo více žádostí než jedna.
  5. Pokud bude žádost vykazovat jiné nedostatky než nedostatky uvedené v odst. 4 tohoto článku, vyzve poskytovatel žadatele k odstranění těchto nedostatků v náhradním termínu. Pokud tak žadatel neučiní, bude jeho žádost z hodnocení vyloučena.
  6. Všechny došlé žádosti se archivují a žadatelům se nevracejí.

XIII. Lhůta pro předkládání žádostí a kontaktní osoby

Žádosti o dotaci musí být podány ve lhůtě 24. 2. 2025 do 6. 3. 2025 včetně. Tato lhůta se vztahuje na podávání žádostí v elektronické podobě v systému ePodatelna a také na případné doručení prostřednictvím datové schránky nebo v listinné podobě. Byla‑li žádost podána prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, je lhůta zachována, byla‑li do 6. 3. 2025 zásilka s žádostí o dotaci převzata k poštovní přepravě. Byla‑li zásilka vložena do poštovní schránky, je za den převzetí k poštovní přepravě považován den, jehož datum je uvedeno na otisku razítka, jímž provozovatel poštovních služeb opatřil obálku se zásilkou. Jestliže provozovatel poštovních služeb zásilku vloženou do poštovní schránky otiskem razítka s datem neopatřil nebo datum není čitelné, pravidlo o zachování lhůty se neuplatní.

V případě prokazatelné nefunkčnosti elektronického systému pro podávání žádostí na straně poskytovatele může administrátor programu prodloužit lhůtu pro podávání žádostí o dobu přiměřenou době nefunkčnosti elektronického systému. Informace o prodloužení lhůty pro podávání žádostí bude zveřejněna stejným způsobem jako podmínky tohoto dotačního programu.

Administrátorem tohoto dotačního programu je Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava.

Kontaktní osoby:

pro věcné záležitosti projektu:

pro formální a ekonomické záležitosti projektu včetně vyúčtování projektu:

XIV. Vyhodnocování a výběr žádostí o dotaci

  1. Tabulka kritérií pro hodnocení žádostí včetně bodového systému:
    Protokol hodnocení žádosti o poskytnutí účelové dotace
    z rozpočtu kraje na rok 2025 v dotačním programu:
    Program na podporu aktivit sociálního podnikání v Moravskoslezském kraji na rok 2025
    Název žadatele:  
    Název projektu:  
    Kód programu: PSP Č. ev.: /25    
    Základní posuzované ukazatele (oblasti) projektu Maximálně možný počet bodů Bodové hodnocení projektu v oblasti
    1. Žadatel je ke dni vyhlášení programu sociálním podnikem dle podmínek programu a jeho zřizovatelem / zakladatelem není kraj nebo obec    
      ANO/NE ×
    2. Účel projektu
      Hodnotí se inovativnost projektu, potřebnost v místě realizace, dopad na zaměstnanost, dopad na cílovou skupinu a předpokládaná udržitelnost aktivit po ukončení realizace projektu.    
    Počet bodů: 5  
    3. Zajištění realizace projektu
      Hodnotí se personální zabezpečení projektu, místní zabezpečení realizace projektu, časový harmonogram aktivit, reálnost a proveditelnost projektových aktivit    
    Počet bodů: 5  
    4. Rozpočet projektu
      Hodnotí se, zda je celkový rozpočet přiměřený, srozumitelný a konkrétní., zda jsou jednotlivé položky v souvislosti s realizací projektu a stanoveným cílem    
    Počet bodů: 5  
    5. Hospodárnost projektu
      Dále se hodnotí soulad rozpočtu s předloženým projektem, zda jsou jednotlivé položky popsané, hospodárné, odůvodněnost jednotlivých položek rozpočtu a adekvátnost položek rozpočtu.    
    Počet bodů: 5  
    6. Prospěšnost projektu
      Hodnotí se předpokládaný ekonomický dopad projektu, společenský a enviromentální prospěch realizace, důraz na udržitelný rozvoj a společenskou odpovědnost.    
    Počet bodů: 5  
    Stručná anotace projektu (z hlediska potřebnosti, cílové skupiny, realizace, výstupů, rozpočtu, příp. kvality):
     
    Celkové hodnocení projektu (včetně příp. identifikovaných rizikových faktorů projektu):
     
    Bodové hodnocení projektu: Maximálně možný počet bodů: 25
    Celkový počet získaných bodů:  
    Projekt doporučen k podpoře při dosažení minimálně bodů*: 15
    Stanovisko: Projekt doporučen k podpoře * Datum:  
    Projekt nedoporučen k podpoře
    Hodnotitelé:   Podpis:  
    Bodové hodnocení:
    0Oblast není v projektu popsána
    1Oblast je v projektu zmíněna pouze okrajově, obecně
    2Oblast je v projektu popsána částečně – nejsou uvedena všechna kritéria, popis je obecný nebo nesrozumitelný
    3Oblast je v projektu popsána v převážné míře, některá kritéria jsou popsána obecně nebo nesrozumitelně
    4Oblast v projektu obsahuje pouze dílčí drobné nedostatky
    5 Oblast je v projektu popsána výborně – všechna uvedená kritéria jsou uvedena konkrétně a srozumitelně, ve vzájemném souladu

    * Projekt bude doporučen k podpoře, dosáhne‑li při hodnocení zaměstnanci zařazenými do krajského úřadu celkového počtu minimálně 15 bodů.
    Pokud projekt nebude v souladu s vyhlášeným dotačním programem, anebo dosáhne v některé z hodnocených oblastí počtu 0 bodů, nebude navržen k podpoře.

  2. Členství žadatele v Klastru sociálních inovací a podniků – SINEC ke dni vyhlášení dotačního programu bude ověřeno. Uvedení žadatele v Adresáři (seznamu) sociálních podniků MPSV bude ověřeno.
  3. Komise sociální rady kraje je oprávněna u každé žádosti zvýšit či snížit (nejvýše o 3 body) počet bodů, které žádost obdržela při věcném hodnocení zaměstnanci zařazenými do krajského úřadu, a to s ohledem na regionální význam a místní potřebnost aktivit uvedených v žádosti. Komise sociální rady kraje navrhne seznam žadatelů navržených pro poskytnutí dotace, pořadník náhradních žadatelů a seznam žadatelů, kterým se poskytnutí dotace nenavrhuje.
  4. V případě, že více žádostí obdrží při hodnocení dle odst. 1, resp. po zvýšení či snížení počtu bodů dle odst. 3 stejný počet bodů, bude mít přednost žádost, která byla doručena v elektronickém systému ePodatelna dříve.
  5. Nedosáhne‑li projekt po hodnocení dle odst. 1, resp. po zvýšení či snížení počtu bodů dle odst. 3 minimálně 15 bodů, bude žadatel zařazen do seznamu žadatelů, kterým se poskytnutí dotace nenavrhuje.
  6. Zastupitelstvo kraje rozhodne o poskytnutí dotace na předložené projekty, o poskytnutí dotace náhradním žadatelům za stanovených podmínek a o neposkytnutí dotace neúspěšným žadatelům nejpozději do 30. 6. 2025.
  7. Výsledky rozhodnutí zastupitelstva kraje budou uveřejněny na úřední desce krajského úřadu a na webových stánkách kraje do 10 kalendářních dnů po rozhodnutí zastupitelstva kraje. S žadateli, jimž budou dotační prostředky zastupitelstvem kraje schváleny, uzavře kraj smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje v souladu s platnými obecně závaznými právními předpisy (příloha č. 1 programu).

XV. Závěrečné vyúčtování

  1. Po ukončení realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli závěrečné vyúčtování celého realizovaného projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě (do posledního dne měsíce následujícího po měsíci, v němž byla ukončena realizace projektu, nejpozději však do 26. 1. 2026, připadl‑li by poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, uvede se nejbližší následující pracovní den).
  2. Příjemce vyplní formulář závěrečného vyúčtování v elektronickém systému ePodatelna, připojí k němu požadované přílohy a odešle jej způsobem uvedeným v tomto formuláři.
  3. Závěrečné vyúčtování musí být zpracováno na formulářích předepsaných pro tento dotační program, musí být úplné (musí obsahovat všechny náležitosti vyžadované předepsanými formuláři včetně příloh, pokud se vztahují k danému příjemci a projektu) a bezchybné. Doklady doložené v závěrečném vyúčtování musí být v českém nebo slovenském jazyce, případně přeložené do českého jazyka.
  4. V případě, že dotace použitá na jednotlivou položku nákladového rozpočtu přesáhne 50.000 Kč, příjemce dotace doloží u závěrečného vyúčtování projektu 3 cenové nabídky. Za cenovou nabídku je považována písemnost, v níž je uvedeno datum vyhotovení cenové nabídky, jsou specifikováni poptávající i poptávaný, definován předmět poptávky, cenová kalkulace (položkový rozpočet), cena celkem s DPH a bez DPH. Vybraná nabídka musí vyhovovat zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti.

XVI. Kontrola použití dotace

  1. Ověřování správnosti použití poskytnuté dotace, zejména zda byla hospodárně a účelně využita, podléhá kontrole poskytovatele podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Po obdržení závěrečného vyúčtování bude provedena kontrola:
    1. formální správnosti,
    2. dodržení účelového určení,
    3. dodržení podmínek,
    4. celkové evidence projektu,
    5. uznatelnosti nákladů v rámci realizace projektu.
  2. Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

XVII. Výše rozpočtových prostředků

V rozpočtu poskytovatele jsou na poskytování dotací v rámci tohoto dotačního programu vyčleněny peněžní prostředky ve výši 3 mil.  Kč.

XVIII. Závěrečné ustanovení

  1. Na poskytnutí dotace není právní nárok.
  2. Vyhlašovatel si vyhrazuje právo dotační program bez udání důvodů zrušit.

XIX. Seznam příloh dotačního programu

XX. Účinnost

Tento dotační program byl schválen usnesením Rady Moravskoslezského kraje č. 6/422 ze dne 20. 1. 2025 a nabývá účinnosti dne 23. 1. 2025.

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.