Půjčka – zaměstnanci LEPO
Menu

Podmínky dotačního programu Vouchery pro veřejný sektor – příprava projektů v Moravskoslezském kraj

reg. č. CZ.10.03.01/00/23_045/0000368

I. Charakter a identifikace Programu

  1. Program se řídí ustanoveními Závazných pokynů výzvy č. 45/2023 pro zastřešující projekty Příprava projektů pro veřejný sektor (dále jen "Pokyny") vyhlášené Ministerstvem životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí v rámci Operačního programu Spravedlivá transformace (dále jen "OPST") (příloha č. 1 Programu).
  2. V rámci Pokynů se pro oprávněného žadatele a příjemce používá pojem konečný žadatel/konečný příjemce. V rámci tohoto Programu jsou výše uvedené pojmy nahrazeny pojmem žadatel/příjemce.
  3. Podpora v rámci Programu je hrazena z prostředků OPST, projektu Vouchery pro veřejný sektor – příprava projektů v Moravskoslezském kraji, reg. č. CZ.10.03.01/00/23_045/0000368.
  4. Program má podobu průběžné nesoutěžní výzvy.

II. Vyhlašovatel Programu (poskytovatel dotace)

Vyhlašovatelem Programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava, IČO 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.

III. Administrátor Programu

  1. Administrátorem Programu za poskytovatele dotace je ustanoven odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu.
  2. Administrátor zajišťuje pro žadatele/příjemce informační servis v rámci konzultace obecných podmínek Programu (oprávněný žadatel/příjemce, rozpočet, uznatelné náklady a další), projektových záměrů, podání žádosti o dotaci, realizace projektů a smlouvy o poskytnutí dotace, konzultace vyúčtování a konzultace změn v projektu. Informace k Programu budou zveřejňovány na webu kraje.
  3. Kontaktní osoba: Mgr. Radka Šostá, tel. 595 622 675, e‑mail radka.sosta@msk.cz

IV. Cíle a priority Programu (věcné zaměření)

  1. Program je jedním z nástrojů podpory OPST, který přispívá k jedinému specifickému cíli – umožnit regionům a lidem řešit sociální, hospodářské a environmentální dopady transformace, která spočívá v dosažení cílů Evropské unie (dále jen "EU") v oblasti energetiky a klimatu pro rok 2030 a klimaticky neutrálního hospodářství EU do roku 2050, v souladu s Pařížskou dohodou. Konkrétně se zaměřuje na zmírňování negativních dopadů odklonu od uhlí v nejohroženějších regionech, které budou v této souvislosti v nejbližších letech čelit největším socioekonomickým nebo environmentálním výzvám.

    Předmětem podpory je zpracování projektové dokumentace (dále jen "PD") v oblastech energetických úspor a obnovitelných zdrojů energie, oběhového hospodářství a řemeslných inkubátorů, které jsou v souladu se strategickým plánem rozvoje obce, resp. obcí.

    Podpora spočívá v poskytnutí účelové investiční a/nebo neinvestiční dotace žadatelům na vypracování/pořízení PD na realizaci plánovaného záměru.

    Příjemce nemá povinnost předložit PD zpracovanou v rámci tohoto Programu do některého z Programů EU nebo národních dotačních titulů a nemá povinnost tento plánovaný záměr realizovat.

    V případě, že byl kdykoliv v minulosti určitý druh PD na realizaci plánovaného záměru spolufinancován z dotace v rámci některého z Programů na podporu přípravy projektové dokumentace, vyhlášených Moravskoslezským krajem, na nové zpracování nebo úpravu takového druhu PD nelze v rámci Programu žádat dotaci.

    Projektem se pro účely tohoto programu rozumí pořízení PD na realizaci plánovaného záměru.

  2. Oblasti podpory

    Energetické úspory a OZE

    Podpořit lze projekty, které jsou způsobilé v rámci specifických cílů 1.1 a 1.2 OPŽP¹ a programu RES+ Modernizačního fondu²:

    • snížení energetické náročnosti veřejných budov a veřejné infrastruktury;
    • snížení energetické náročnosti/zvýšení účinnosti technologických procesů;
    • zlepšení kvality vnitřního prostředí veřejných budov;
    • zvýšení adaptability veřejných budov na změnu klimatu;
    • výstavba nových veřejných budov, které budou splňovat parametry pro pasivní nebo plusové budovy;
    • výstavba a rekonstrukce obnovitelných zdrojů energie pro veřejné budovy;
    • výstavba a rekonstrukce obnovitelných zdrojů energie pro zajištění dodávek systémové energie ve veřejném sektoru;
    • instalace nových obnovitelných zdrojů energie a prvků aktivního energetického hospodářství (fotovoltaické elektrárny, geotermální zdroje energie);
    • instalace nových nebo modernizace stávajících OZE a prvků aktivního energetického hospodářství (větrné elektrárny, malé vodní elektrárny).

    Oběhové hospodářství

    Podpořit lze projekty, které jsou způsobilé v rámci specifických cílů 1.5 OPŽP³:

    • kompostéry pro předcházení vzniku komunálních odpadů;
    • RE‑USE centra pro opětovné použití výrobků včetně aktivit pro opravy a prodlužování životnosti výrobků, podpora prevence vzniku odpadů;
    • podpora prevence vzniku odpadů z jednorázového nádobí nebo jednorázových obalů;
    • výstavba a modernizace sběrných dvorů, doplnění a zefektivnění systému odděleného sběru/svozu zejména komunálních odpadů včetně podpory door‑to‑door systémů a zavádění systémů PAYT ("Pay‑as‑You‑Throw");
    • podpora třídících a dotřiďovacích systémů (včetně úpravy) pro separaci ostatních odpadů;
    • budování zařízení pro úpravu a zpracování čistírenských odpadních kalů z čistíren odpadních vod včetně úpravy vyčištěných odpadních vod pro jejich opětovné využívání;
    • výstavba a modernizace zařízení pro materiálové využívání odpadů (včetně zařízení pro chemickou recyklaci s materiálovou koncovkou);
    • výstavba a modernizace bioplynových stanic pro využití odpadů;
    • budování a modernizace zařízení pro sběr a nakládání s nebezpečnými odpady.

    Řemeslné inkubátory

    Podpořit lze projekty, které jsou způsobilé v rámci podmínek OPST

    • rozšíření prostor a modernizace otevřené řemeslné dílny včetně pořízení nového vybavení;
    • budování nového otevřeného řemeslného inkubátoru – prostory a zázemí dílen pro tradiční řemesla, umění a design, technologie a gastronomie, např: práce se dřevem (vybavení pro truhláře), kovodílna, šicí dílna, audiovizuální tvorba (kreativní 4D ateliér), průmyslový design, 3D tisk, keramika, otevřená kuchyně apod.

    Žádost žadatele musí být zaměřena pouze na jednu oblast podpory.

  3. Podporované aktivity

    Aktivita 1. Příprava studií proveditelnosti

    • Příprava studií proveditelnosti (včetně relevantních podkladů, např. analýz a studií, průzkumů, vícekriteriálních a ekonomických řešení apod.) bezprostředně souvisejících a nezbytných pro předprojektovou přípravu a realizaci způsobilých projektů.

    Aktivita 2. Příprava projektové dokumentace

    • Příprava projektové dokumentace a bezprostředně souvisejících podkladových dokumentací pro způsobilé projekty.

    Žádost žadatele může být zaměřena na aktivitu 1. aktivitu 2 nebo na obě aktivity.

    Konkrétní výčet způsobilých výdajů je uveden v článku X.

  4. Vyloučené aktivity

    Nelze podpořit aktivity zaměřené na:

    • výrobu, zpracování, přepravu, distribuci, skladování nebo spalování fosilních paliv (zejména kotle na uhlí, zemní plyn apod.);
    • energetické využití odpadu.

V. Alokace Programu

Předpokládaný rozpočet Programu je ve výši 93.457.900 Kč.

VI. Vymezení okruhu žadatelů/příjemců a lokalizace programu

  1. Oprávněnými žadateli a příjemci dotace mohou být:
    • Obce – dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích"), včetně statutárních měst; statutární města mohou podávat žádosti i prostřednictvím svých městských obvodů nebo městských částí,
    • Dobrovolné svazky obcí – dle § 49 zákona o obcích.
  2. Žadatel musí mít sídlo na území Moravskoslezského kraje a projekt musí být realizován a zároveň mít dopad na území Moravskoslezského kraje.
  3. S žadatelem nebylo zahájeno insolvenční řízení.
  4. Žadatel je trestně bezúhonný (nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jde‑li o právnickou osobu, musí tento předpoklad splňovat i statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu, resp. v případě obce starosta a místostarostové, a je‑li statutárním orgánem žadatele či členem statutárního orgánu žadatele právnická osoba, musí tento předpoklad splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu této právnické osoby) a v souvislosti s podáním žádosti o dotaci nebylo zjištěno nic, co by nasvědčovalo spáchání trestného činu podvodu nebo dotačního podvodu, tj. především prokazatelné uvedení nepravdivých nebo neúplných údajů ze strany žadatele, pokud tyto údaje jsou způsobilé ovlivnit poskytnutí/neposkytnutí dotace.
  5. Na žadatele a související veřejnou zakázku se nevztahují sankční předpisy vydané v souvislosti s protiprávní činností Ruska vůči Ukrajině
  6. Není ve střetu zájmů dle § 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů.
  7. Není podnikem v obtížích (je posuzováno u projektů s podporou de minimis, u projektů bez veřejné podpory posuzováno není).

VII. Forma a výše podpory

  1. Podpora v rámci Programu je poskytována formou nenávratné finanční podpory, tj. dotace.
  2. Dotace v rámci Programu je příjemcům poskytována v režimu podpor malého rozsahu – de minimis (s výjimkou aktivit uvedených níže, kdy je dotace poskytována mimo režim veřejné podpory). Pokud by požadovaná výše dotace obsažená v žádosti o podporu překročila limit podpory de minimis dle platného nařízení bude částka požadované dotace žadatele snížena v souladu s uvedeným nařízením a takto upravená částka bude předložena příslušnému orgánu kraje k rozhodnutí.
  3. Dotace je poskytována ve výši maximálně 75 % ze způsobilých výdajů projektu (případně do výše, kterou umožňují pravidla pro podporu de minimis) formou neinvestiční a investiční dotace, přičemž poskytnutá dotace je tvořena v plné míře prostředky OPST.
  4. Spolufinancování ze strany žadatele je stanoveno v minimální výši 25 %.
  5. Minimální výše dotace činí 100.000 Kč.
  6. Maximální výše dotace činí 5.000.000 Kč.
  7. Pro dosažení max. výše dotace v odst. 6 tohoto článku by způsobilé výdaje projektu měly odpovídat částce: 6.666.666 Kč
  8. Podpora bude proplácena příjemci jednorázově ex‑post na základě dokladů předložených v závěrečném vyúčtování.
  9. Podpora bude poskytována mimo režim veřejné podpory nebo jako podpora malého rozsahu (de minimis).
  10. U následujících typů projektů platí, že jsou vždy mimo režim veřejné podpory:
    • oběhové hospodářství:
    • kompostéry pro předcházení vzniku komunálních odpadů;
    • RE‑USE centra pro opětovné použití výrobků včetně aktivit pro opravy a prodlužování životnosti výrobků, podpora prevence vzniku odpadů.
  11. U následujících typů projektů platí, že jsou vždy v režimu de minimis:
    • řemeslné inkubátory;
    • oběhové hospodářství:
      • podpora třídících a dotřiďovacích systémů (včetně úpravy) pro separaci ostatních odpadů;
      • výstavba a modernizace zařízení pro materiálové využívání odpadů (včetně zařízení pro chemickou recyklaci s materiálovou koncovkou);
      • budování a modernizace zařízení pro sběr a nakládání s nebezpečnými odpady;
      • výstavba a modernizace bioplynových stanic pro využití odpadů.
  12. U následujících typů projektů se v závislosti na konkrétním projektu posoudí, zda se jedná o podporu v režimu de minimis nebo jestli může být podpora poskytnuta mimo režim veřejné podpory:
    • energetické úspory a OZE;
      • oběhové hospodářství:
        • podpora prevence vzniku odpadů z jednorázového nádobí nebo jednorázových obalů;
        • výstavba a modernizace sběrných dvorů, doplnění a zefektivnění systému odděleného sběru/svozu zejména komunálních odpadů včetně podpory door‑to‑door systémů a zavádění systémů PAYT ("Pay‑as‑You‑Throw");
        • budování zařízení pro úpravu a zpracování čistírenských odpadních kalů z čistíren odpadních vod včetně úpravy vyčištěných odpadních vod pro jejich opětovné využívání.

VIII. Doba realizace projektu

  1. Realizace projektu může být zahájena nejdříve 2. 1. 2024 (před tímto termínem nesmí být uzavřena smlouva se zhotovitelem veřejné zakázky ani závazná objednávka).
  2. Termín ukončení realizace projektu je nejpozději do 30. 6. 2027.
  3. Realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o dotaci.
  4. Na projekty se nevztahují pravidla udržitelnosti.

IX. Obecná způsobilost výdajů Programu

  1. Podpora z Programu může být poskytnuta a proplacena pouze na výdaj, který splňuje následující podmínky způsobilosti:
    1. je realizován v souladu s právními předpisy (tj. zejména legislativou ČR a EU);
    2. naplňuje pravidla a cíle programu OPST, podmínky tohoto Programu a smlouvy o poskytnutí dotace;
    3. je přímo a výhradně spojen s realizací projektu příjemce a je součástí jeho rozpočtu;
    4. je přiměřený a vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů;
    5. vznikl příjemci v období od 2. 1. 2024, resp. od počátku realizace projektu, nastane‑li tento počátek později, do konce realizace projektu a byl příjemcem uhrazen až do konce lhůty pro předložení závěrečného vyúčtování, která je uvedena ve smlouvě o poskytnutí dotace;
    6. je realizován v místě dle čl. VI Programu;
    7. je řádně identifikovatelný, prokazatelný, ověřitelný a doložitelný příslušným účetním, daňovým či bankovním dokladem, popřípadě další podpůrnou dokumentací a je označen organizací/oddělen evidencí od běžného účetnictví příjemce podpory.
  2. Doklad dle odst. 1 písm. g. musí být zároveň označen identifikačním číslem Programu (uvedeno v čl. I Programu). Akceptovány jsou doklady vystavené dodavatelem jak v listinné, tak elektronické formě.
  3. Vzhledem ke skutečnosti, že dotace je příjemci vyplácena na bankovní účet, je vytvořen předpoklad pro bezhotovostní úhradu, za kterou je považována i platba platební kartou.

X. Způsobilé výdaje Programu

Příprava studií proveditelnosti

Za způsobilé jsou považovány výdaje na zpracování podrobné studie proveditelnosti a veškerých etap budoucího projektu, včetně:

Příprava projektové dokumentace

Za způsobilé jsou považovány výdaje na navazující projektovou přípravu některé z dílčích etap budoucího projektu, včetně:

Způsobilé výdaje mohou být investiční a/nebo neinvestiční.

XI. Nezpůsobilé výdaje Programu

Mezi nezpůsobilé výdaje Programu patří zejména:

XII. Lhůta a způsob předložení žádosti

  1. Příjem žádostí bude zahájen dne 22. 8. 202410:00 hod.
  2. Termín ukončení příjmu žádostí je stanoven na 30. 6. 2026. Příjem žádostí Programu bude ze strany poskytovatele ukončen buď:
    1. uplynutím lhůty uvedené v odst. 2 tohoto článku nebo
    2. poté, co částka požadované dotace všech předložených žádostí dosáhne výše 120 % stanovené alokace Programu, tj. 112.149.480 Kč,
    podle toho, která skutečnost nastane dříve.
  3. Žadatel podává žádost v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému ePodatelna dle odstavců 4–6 tohoto článku a následně, nevyužil‑li možnost opatřit žádost podávanou prostřednictvím elektronického systému ePodatelna uznávaným elektronickým podpisem, způsobem uvedeným v odst. 7 tohoto článku.
  4. Žadatel se přihlásí v elektronickém systému ePodatelna Moravskoslezského kraje prostřednictvím e‑podání a v tomto systému vyplní žádost o poskytnutí dotace.
  5. Následně vloží do systému povinné přílohy dle čl. XIII Programu.
  6. Po vyplnění celé žádosti žadatel svou žádost včetně požadovaných příloh odešle v elektronickém systému, čímž bude žádosti vygenerován čárový kód (PID). Má‑li žadatel (starosta žadatele, člen statutárního orgánu žadatele) uznávaný elektronický podpis (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů) a opatřil‑li tímto podpisem žádost v souladu s podmínkami odeslání žádosti uvedenými v elektronickém systému, je žádost považována za podepsanou a žadatel nemusí postupovat dle odst. 7 tohoto článku. Avšak:
    1. je‑li žadatel zastoupen na základě pověření nebo plné moci, nebo
    2. vyplývá‑li ze stanov žadatele nebo obdobného dokumentu požadavek, aby žádost byla podepsána více osobami
    3. nevlastní‑li žadatel uznávaný elektronický podpis, nebo
    4. žadatel žádost v elektronickém systému uznávaným elektronickým podpisem neopatřil,
    postupuje žadatel vždy dále dle odstavce 7 tohoto článku.
  7. Po odeslání žádosti v elektronickém systému ePodatelna žadatel do 3 pracovních dnů zašle žádost (bez příloh) prostřednictvím informačního systému datových schránek do datové schránky Moravskoslezského kraje (název datové schránky: Moravskoslezský kraj, identifikátor datové schránky: 8x6bxsd, do buňky "k rukám" se uvede "RRC", do buňky "předmět" se uvede "Vouchery pro veřejný sektor – příprava projektů v Moravskoslezském kraji". V případě doručení prostřednictvím informačního systému datových schránek se může uplatnit zákonná fikce podpisu. Vyplývá‑li ze stanov žadatele nebo obdobného dokumentu požadavek, aby žádost byla podepsána více osobami, musí být tato opatřena uznávaným elektronickým podpisem (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů) všech těchto osob. Je‑li žadatel zastoupen na základě pověření nebo plné moci, musí být přílohou žádosti buď datový soubor vytvořený autorizovanou konverzí originálu nebo úředně ověřené kopie listinné plné moci nebo pověření tohoto zástupce včetně konverzní doložky (služba Czechpoint), nebo plná moc nebo pověření v elektronické podobě podepsaná(é) uznávaným elektronickým podpisem žadatele (starosty žadatele, člena statutárního orgánu žadatele).
  8. Jeden žadatel může podat maximálně 1 žádost. Výjimkou jsou statutární města, která jsou členěna na městské obvody/části. Tato statutární města mohou podat maximálně 3 žádosti, přičemž statutární město může žádost podat buď přímo, nebo prostřednictvím svého městského obvodu / městské části (podmínkou je, aby každý projekt byl realizován na území jiného městského obvodu).
  9. V případě podání více žádostí bude posuzována pouze první doručená žádost, resp. první tři doručené žádosti v případě statutárních měst (rozhodující bude podání žádosti prostřednictvím elektronického systému ePodatelna). Žádosti doručené nad rámec tohoto omezení budou z dalšího posuzování vyloučeny.
  10. Z dalšího posuzování budou rovněž vyloučeny žádosti:
    1. předložené v rozporu s podmínkami Programu,
    2. které nebyly předloženy prostřednictvím elektronického systému ePodatelna a následně způsobem uvedeným v odst. 7 tohoto článku (pokud nebyly v elektronickém systému ePodatelna podepsány uznávaným elektronickým podpisem),
    3. nepodepsané osobou oprávněnou zastupovat žadatele,
    4. podané mimo lhůtu pro předložení žádosti,
    5. žadatelů, kteří budou mít k termínu podání žádosti vůči poskytovateli neuhrazené finanční závazky po lhůtě splatnosti,
    6. pokud by poskytnutím dotace v požadované výši došlo k překročení hranice podpory de minimis, pokud bude projekt vyhodnocen jako zakládající tuto podporu.
  11. Pokud bude žádost podaná v souladu s odst. 1 až 9 tohoto článku vykazovat jiné nedostatky, vyzve poskytovatel žadatele k jejich odstranění v náhradním termínu. Pokud žadatel na výzvu nezareaguje, bude jeho žádost z hodnocení vyloučena.
  12. Všechny došlé žádosti včetně jejich příloh se archivují a žadatelům se nevracejí.

XIII. Přílohy k žádosti

  1. rozpočet projektu (dle přílohy č. 3 Programu);
  2. smlouva o zřízení běžného účtu u peněžního ústavu nebo písemné potvrzení peněžního ústavu o vedení běžného účtu žadatele;
  3. doklady o názvu a právní formě, sídle a IČO (stanovy, statut, zřizovací listina), pokud je žadatelem dobrovolný svazek obcí a tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků;
  4. doklad o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že žadatelem je dobrovolný svazek obcí a tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených dokladů uvedených v písm. c.);
  5. doklady prokazující právní vztah k nemovitosti, jíž se bude týkat zpracovaná projektová dokumentace;
  6. formulář pro posouzení podniku v obtížích (kalkulačka) zpracovaný dle přílohy č. 4 Programu s tím, že pokud bude v rámci hodnoticího procesu zjištěno, že konkrétní projekt je bez veřejné podpory, nebude posouzení podniku v obtížích relevantní (může nastat v oblasti energetických úspor a OZE a některých projektů z oblasti oběhového hospodářství v souladu s čl. VII podmínek Programu). Pokud je projekt zaměřen na oblast oběhového hospodářství – kompostéry pro předcházení vzniku komunálních odpadů a RE‑USE centra pro opětovné použití výrobků, pak se tato příloha nedokládá.
  7. indikativní nabídka/y odůvodňující výši předpokládaných výdajů projektu;
  8. plná moc (pokud je žadatel zastoupen na základě plné moci) – žadatel ji zašle spolu s žádostí zasílanou do datové schránky;
  9. smlouva s dodavatelem dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (pokud již byla uzavřena);
  10. čestné prohlášení – soulad projektu s podmínkami odpovídajícího programu podpory (dle přílohy č. 5 Programu)
  11. strategický plán rozvoje obce (pokud není veřejně dostupný).

XIV. Hodnocení žádostí

  1. Hodnocení žádostí v Programu probíhá na základě kritérií formálních náležitostí (uvedených v příloze č. 6 Programu) a kritérií přijatelnosti (uvedených v příloze č. 7 Programu). Žádosti se hodnotí průběžně v pořadí dle času odeslání žádosti prostřednictvím e‑podání.
  2. Hodnocení kritérií formálních náležitostí provádí administrátor prostřednictvím dvou svých zaměstnanců na předem stanoveném formuláři – Hodnoticím listu (příloha č. 6 Programu).
  3. V případě nesplnění jednoho či více kritérií při kontrole formálních náležitostí označených jako napravitelná, je žadatel vyzván k opravě/doplnění. Výzva k opravě/doplnění je žadateli zaslána výhradně prostřednictvím e‑mailu uvedeného v předložené žádosti.
  4. Oprava formálních náležitostí je možná maximálně dvakrát. Termín pro každou nápravu chyb je maximálně 10 pracovních dní. Lhůta pro nápravu chyb začíná běžet následujícím pracovním dnem po doručení výzvy k opravě. Lhůta je závazná a není možno žádat o její prodloužení.
    V případě, že žadatel neodpoví na první výzvu ve lhůtě 10 pracovních dnů od doručení, bude takováto žádost o podporu vyřazena z procesu hodnocení.
    Pokud bude v žádosti nalezena jiná formální chyba, nebo žadatel správně neopraví požadovaný bod z první výzvy k opravě/doplnění, bude žadateli zaslána druhá výzva. V případě, že žadatel neopraví požadovaný bod na druhou výzvu, bude žádost vyřazena z procesu hodnocení.
    Pokud bude při kontrole formálních náležitostí zjištěno nesplnění jednoho či více kritérií označených jako nenapravitelná, bude žádost vyřazena z procesu hodnocení.
  5. Hodnocení kritérií přijatelnosti provádí administrátor prostřednictvím svých zaměstnanců na předem stanoveném formuláři – Hodnoticím listu (příloha č. 7 Programu). Kritéria přijatelnosti hodnotí vždy dva hodnotitelé.
  6. Kritéria přijatelnosti jsou neopravitelná, tzn. nesplnění kteréhokoliv kritéria znamená neschválení žádosti bez možnosti opravy/doplnění.

XV. Výběr žádostí

  1. Žádosti, které splní kontrolu formálních náležitostí a přijatelnosti, jsou administrátorem zpracovány do písemného vyhodnocení složeného ze seznamu žadatelů, kterým se navrhuje dotace poskytnout. Žádosti, které kontrolu formálních náležitostí a přijatelnosti nesplní, jsou zpracovány ve formě seznamu žadatelů, kterým se navrhuje neposkytnutí dotace s uvedením důvodu(ů).
  2. Písemné vyhodnocení dle odst. 1 předkládá administrátor příslušnému orgánu kraje k rozhodnutí. Zastupitelstvo poskytovatele si usnesením vyhradilo rozhodování o poskytování dotací z dotačních programů.
  3. Příslušný orgán kraje (dle odst. 2) rozhoduje:
    1. o poskytnutí dotace na předložené projekty a uzavření smlouvy o poskytnutí dotace s žadateli,
    2. o neposkytnutí dotace žadatelům s uvedením důvodu(ů).
    a to v pořadí dle pořadového čísla žádosti. O poskytnutí a neposkytnutí dotace bude rozhodnuto nejpozději do 31. 12. 2026.
  4. Schválen bude maximálně takový počet žádostí, u nichž součet požadované výše dotace dosáhne 120 % stanovené alokace Programu, tj. 112.149.480 Kč.
  5. V případě, že bude předloženo a zároveň splní všechny podmínky Programu více žádostí, než by bylo možno podpořit z důvodu Programem stanovené alokace (tj. 93.457.900 Kč), budou tyto žádosti, v pořadí dle pořadového čísla žádosti, postoupeny ke schválení příslušnému orgánu kraje do zásobníku žádostí. Žádosti z tohoto zásobníku mohou být následně podpořeny pouze za předpokladu uvolnění finančních prostředků v rámci Programu, které byly původně přiděleny jinému schválenému žadateli.
  6. Výsledky rozhodnutí příslušného orgánu kraje budou uveřejněny na webových stránkách kraje a jeho úřední desce do 10 kalendářních dnů po rozhodnutí příslušného orgánu kraje.

XVI. Právní akt (smlouva o poskytnutí dotace)

  1. Smlouva o poskytnutí dotace (dle přílohy č. 8 Programu) může být uzavřena pouze s žadatelem, kterému byla schválena dotace rozhodnutím příslušného orgánu kraje dle č. XV Programu.
  2. Uzavření smlouvy je podmíněno povinností žadatele doložit společně s podepsaným návrhem smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje do 9 měsíců od rozhodnutí příslušného orgánu kraje o poskytnutí dotace:
    1. podklady k ověření postupu výběru dodavatele dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZZVZ"). V případě:
      1. veřejné zakázky malého rozsahu předkládá žadatel vyplněný Záznam o výběru dodavatele veřejné zakázky malého rozsahu (příloha č. 9 Programu);
      2. podlimitní či nadlimitní veřejné zakázky předkládá žadatel písemnou zprávu obsahující informace a náležitosti dle § 217 ZZVZ,
      3. obou typů veřejné zakázky Smlouvu s dodavatelem.
  3. V případě nejasností si administrátor může vyžádat doložení dalších dokladů a údajů nad rámec podkladů uvedených v odst. 2. Výsledek kontroly administrátor zaznamená do Hodnoticího listu – Kontrola před uzavřením smlouvy (příloha č. 10 Programu).
  4. V případě, že žadatel nedoloží doklady podle odst. 2 ve stanovené lhůtě nebo z předložených dokladů nebo zjištění administrátora vyplyne, že žadatel má u kraje nesplacené závazky po lhůtě splatnosti nebo realizovaná veřejná zakázka nebyla vyhlášena v souladu s ZZVZ, nebude s ním smlouva uzavřena a dotace mu nebude poskytnuta.
  5. Dotace (max. do schválené maximální částky dotace) bude příjemci vyplacena na jeho účet do 30 dnů od schválení předloženého bezchybného závěrečného vyúčtování celého projektu, přičemž kontrola vyúčtování proběhne nejpozději do 60 pracovních dní od jeho předložení.
  6. Smlouva o poskytnutí dotace je závazná a není možno ji měnit takovým způsobem, který by ovlivnil přijatelnost projektu příjemce nebo byl v rozporu s podmínkami Programu.

XVII. Změny v projektu příjemce

  1. Od podání žádosti o poskytnutí dotace do uveřejnění smlouvy v registru smluv či v případě obcí, které nejsou obcemi s rozšířenou působností a jimž se neposkytuje podpora de minimis, na úřední desce, nemůže žadatel v projektu provádět jakékoli změny, mimo změn, ke kterým byl ze strany poskytovatele dotace (kraje) vyzván.
  2. Změny v projektu je možno provádět až po uveřejnění smlouvy o poskytnutí dotace v registru smluv nebo na úřední desce. Změny se dle závažnosti dělí na změny v projektu podstatné a nepodstatné.
  3. Nepodstatné (formální) změny nepodléhají schválení ze strany poskytovatele dotace (kraje). Příjemce je povinen nepodstatné změny oznámit administrátorovi písemně na formuláři dle přílohy č. 11 Programu. Za nepodstatné změny se považují:
    1. změna kontaktní osoby projektu (vč. změny kontaktních údajů) či adresy pro doručení písemností;
    2. změna v osobách vykonávajících funkci člena statutárního orgánu příjemce;
    3. změna adresy realizace projektu (touto změnou však musí být zachováno místo dopadu realizace projektu na území kraje);
    4. změna sídla, pokud nové sídlo bude umístěno na území kraje;
    5. změna harmonogramu realizace projektu, která neovlivní cíle, výstupy projektu, rozpočet projektu a celkovou délku realizace projektu;
    6. úprava postupu realizace projektu, který však neovlivní charakter, cíle, rozpočet a celkovou délku realizace projektu;
    7. vzájemné finanční úpravy jednotlivých výdajových položek v rámci jednoho druhu způsobilého výdaje;
    8. změny položkového rozpočtu předpokládaných celkových způsobilých výdajů v součtu za celé období realizace projektu příjemce při zachování výše schválené dotace i míry podpory.
  4. Ostatní změny, neuvedené v odst. 3, jsou považovány za podstatné. Jedná se o takové změny, které mají dopad na charakter, cíl, rozpočet (vzájemné převody mezi investiční a neinvestiční částí dotace), prodloužení celkové délky realizace projektu nebo předpokládané datum ukončení projektu. Tyto změny podléhají schválení ze strany orgánů kraje. Schválená výše rozpočtu dle smlouvy je dána jako nejvýše přípustná a nelze požádat o její navýšení.
  5. Poskytovatel může změnu projektu příjemce schválit na základě řádně zdůvodněné žádosti o podstatnou změnu (zpracované a předložené příjemcem dle přílohy č. 12 Programu) a pouze v rozsahu snížení podpořených aktivit za předpokladu, že bude zachován smysl a účel projektu a též minimální výše dotace. V rámci podstatné změny může poskytovatel příjemci prodloužit i délku nebo posunout období realizace projektu. Avšak podstatnou změnou není možné zvýšit délku realizace projektu nad maximální možnou délku realizace projektu příjemce uvedenou v čl. VIII Programu.
  6. Podstatné změny vždy vyžadují schválení poskytovatelem dotace a uzavření dodatku, anebo dohody o narovnání ke smlouvě o poskytnutí dotace.
  7. Žadatel předkládá formulář hlášení nepodstatných změn elektronicky prostřednictvím datové schránky a formulář žádosti o podstatnou změnu předkládá elektronicky prostřednictvím datové schránky, e‑mailem na adresu kontaktní osoby Programu, prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo osobním podáním na podatelně úřadu, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději však při předložení závěrečného vyúčtování (v případě formuláře hlášení nepodstatných změn) nebo před uplynutím doby realizace svého projektu (v případě žádosti o podstatnou změnu).

XVIII. Závěrečné a průběžné vyúčtování

  1. Po ukončení realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli závěrečné vyúčtování projektu (příloha č. 14 Programu), včetně následujících příloh:
    1. Závěrečné vyúčtování – Přehled o úhradách
    2. Závěrečné vyúčtování – Způsobilé investiční/neinvestiční výdaje
    3. Kopie účetních dokladů (faktur atd.) vztahujících se ke způsobilým výdajům projektu a týkajících se dotace včetně dokladů o jejich úhradě (u bezhotovostních plateb je za doklad o úhradě považován výpis z bankovního účtu nebo potvrzení o provedené platbě)
    4. Další doklady související s realizací projektu (zejména dodatky a dohody o narovnání ke smlouvám s dodavatelem dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek)
    5. V případě investiční dotace účetní doklad, na základě kterého bylo účtováno na položky majetku obsahující pořizovaný dlouhodobý majetek po dobu jeho pořizování do uvedení do stavu způsobilého k užívání v souladu s příslušnou vyhláškou MF ČR provádějící zákon č. 563/1991 sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů nebo v případě plnění realizační části projektu účetní doklad prokazující uvedení do stavu způsobilého k užívání /protokol o zařazení majetku, karta dlouhodobého majetku, interní doklad o zařazení majetku apod./
    6. Výpis z odděleného účetnictví (účetní sestava uznatelných nákladů po analytických účtech financovaných z prostředků dotace a uznatelných nákladů financovaných z jiných zdrojů, účtuje‑li příjemce v podvojném účetnictví) nebo výpis z oddělené daňové evidence, ve které budou rozlišeny výdaje s konkrétní vazbou na projekt, vede‑li příjemce daňovou evidenci
    7. Výstup projektu (např. projektová dokumentace, studie apod.) v elektronické podobě
    8. Doklady/dokumenty/fotografie prokazující splnění opatření k zajištění publicity projektu.
  2. Lhůta pro předložení závěrečného vyúčtování je 30 kalendářních dní od ukončení realizace projektu, připadl‑li by konec lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší následující pracovní den.
  3. Příjemce vyplní formulář závěrečného vyúčtování v elektronickém systému ePodatelna, připojí k němu požadované přílohy a odešle jej v tomto systému. Pokud příjemce opatřil závěrečné vyúčtování uznávaným elektronickým podpisem, je závěrečné vyúčtování považováno za podepsané a příjemce nemusí postupovat dle odst. 4 tohoto článku. Je‑li příjemce zastoupen na základě pověření nebo plné moci, ledaže oprávnění zastupovat příjemce vyplývá z již dříve předloženého pověření nebo plné moci, vyplývá‑li ze stanov nebo obdobného dokumentu požadavek, aby závěrečné vyúčtování bylo podepsáno více osobami, nebo zástupce příjemce nemá uznávaný elektronický podpis, postupuje příjemce vždy podle následujícího odstavce tohoto článku programu.
  4. Následně příjemce:
    • zašle závěrečné vyúčtování (bez příloh, resp. s přílohami, které je možno dle formuláře závěrečného vyúčtování zaslat do datové schránky) prostřednictvím informačního systému datových schránek do datové schránky Moravskoslezského kraje (název datové schránky: Moravskoslezský kraj, identifikátor datové schránky: 8x6bxsd, do buňky "k rukám" se uvede "RRC", do buňky "předmět" se uvede "Závěrečné vyúčtování v dotačním programu Vouchery pro veřejný sektor – příprava projektů v MSK". V případě doručení prostřednictvím informačního systému datových schránek se může uplatnit zákonná fikce podpisu. Vyplývá‑li ze stanov žadatele nebo obdobného dokumentu požadavek, aby závěrečné vyúčtování bylo podepsáno více osobami, musí být toto opatřena uznávaným elektronickým podpisem (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů) všech těchto osob. Je‑li příjemce zastoupen na základě pověření nebo plné moci, musí být přílohou závěrečného vyúčtování buď datový soubor vytvořený autorizovanou konverzí originálu nebo úředně ověřené kopie listinné plné moci nebo pověření tohoto zástupce včetně konverzní doložky (služba Czechpoint), nebo plná moc nebo pověření v elektronické podobě podepsaná(é) uznávaným elektronickým podpisem příjemce (starosty příjemce, člena statutárního orgánu příjemce), ledaže oprávnění zastupovat příjemce vyplývá z již dřív předloženého pověření nebo plné moci.
  5. Závěrečné vyúčtování se považuje za předložené poskytovateli odesláním v systému ePodatelna Moravskoslezského kraje s uznávaným elektronickým podpisem nebo dodáním do datové schránky poskytovatele.
  6. Závěrečné vyúčtování musí být zpracováno na formulářích předepsaných pro tento dotační program, musí být úplné (musí obsahovat všechny náležitosti vyžadované předepsanými formuláři včetně příloh, pokud se vztahují k danému příjemci a projektu) a bezchybné.
  7. V průběhu realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli průběžné vyúčtování realizace projektu (příloha č. 13 Programu) ve lhůtě uvedené ve smlouvě. Ustanovení tohoto článku upravující závěrečné vyúčtování se použijí na průběžné vyúčtování obdobně.

XIX. Kontrola použití dotace

  1. Ověřování správnosti použití poskytnuté dotace, zejména zda byla hospodárně a účelně využita, podléhá kontrole poskytovatele podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
  2. Kontrola použití dotace může mít formu předběžné kontroly (ex‑ante) nebo průběžné kontroly (interim).
  3. Předběžnou kontrolu provádí administrátor před poskytnutím veřejné finanční podpory – dotace. Tento proces představuje kontrolní činnost, která je realizována před uzavřením smlouvy o poskytnutí dotace dle čl. XVI Programu.
  4. Průběžnou kontrolu provádí administrátor od okamžiku uzavření smlouvy o poskytnutí dotace do okamžiku vyplacení finančních prostředků na základě předloženého finančního vypořádání dotace ve smyslu § 10a odst. 1 písm. d) zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Příjemce je v rámci průběžné kontroly povinen umožnit administrátorovi v souladu se zákonem o finanční kontrole řádné provedení kontroly, a to i přímo na místě realizace projektu.
  5. Příjemce podpory z Programu je rovněž povinen strpět kontrolu i z úrovně ostatních subjektů, konkrétně Ministerstva financí, Evropské komise, Evropského účetního dvora, příp. Nejvyššího kontrolního úřadu. Uvedené subjekty mohou provést kontrolu na místě přímo u příjemce.
  6. Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

XX. Publicita Programu

  1. Příjemce je v rámci realizace projektu povinen zajistit dostatečnou publicitu realizovaného projektu. Konkrétní opatření k zajištěné publicitě jsou uvedena ve smlouvě o poskytnutí dotace (příloha č. 8).
  2. K automatickému a snadnému vytváření podkladů povinné publicity mohou příjemci využít webovou aplikaci Generátor povinné publicity¹⁰. Pomocí generátoru si příjemci mohou sami vytvořit grafický podklad, který je již nastaven tak, aby odpovídal požadavkům publicity.
  3. Při realizaci konkrétních prvků publicity musí příjemce vždy uvádět registrační číslo projektu vyhlašovatele Programu (uvedené v čl. I odst. 3 Programu) a využít jednotné logo dle přílohy č. 15 Programu.

XXI. Závěrečná ustanovení

  1. Dotaci lze použít pouze na úhradu účelově určených způsobilých výdajů v souladu s obsahem projektu, smlouvou, podmínkami Programu a strukturou rozpočtu projektu, který tvoří přílohu smlouvy.
  2. Dotace nesmí být použita na ty výdaje projektu, na které byla anebo bude použita jiná podpora z veřejných zdrojů, a to včetně podpory z prostředků EU.
  3. Realizace projektu ani dotace není převoditelná na jiný právní subjekt. Příjemce je povinen projekt realizovat vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.
  4. Na poskytnutí dotace není právní nárok.

XXII. Seznam příloh Programu

XXIII. Účinnost Programu

Program byl schválen usnesením Rady Moravskoslezského kraje č. 105/7347 ze dne 15. 7. 2024 a nabývá účinnosti dne 17. 7. 2024.


1 Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí pro období 2021–2027. [online]. Operační program Životní prostředí.

2 Program pro poskytování podpory z prostředků Modernizačního fondu: Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+). [online]. Státní fond životního prostředí.

3 Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí pro období 2021–2027. [online]. Operační program Životní prostředí.

4 Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Spravedlivá transformace 2021–2027 [online]. Operační program spravedlivá transformace.

5 Dle aktuálně platného nařízení Komise (EU), tedy Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. 12. 2023, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis [publikováno v Úředním věstníku Evropské unie řadě L dne 15. 12. 2023].

6 analytické podklady (studie optimalizace obecního systému nakládání s komunálními odpady spočívající v navržení opatření vedoucích k efektivnějšímu předcházení vzniku komunálních odpadů a k efektivnějšímu nakládání s nimi v rámci obecních systémů)

7 Podporu nelze poskytnout na DPH nebo její část, pokud existuje zákonný nárok na její odpočet podle vnitrostátních právních předpisů, tj. bez ohledu na to, zda odpočet DPH bude u orgánů finanční správy uplatněn, či nikoliv. Pokud dojde ke změně plátcovství DPH v době realizace projektu ve smyslu vzniku nároku na odpočet DPH (včetně zpětného odpočtu), je příjemce podpory povinen neprodleně informovat poskytovatele podpory.

8 V Moravskoslezském kraji jsou to Statutární město Ostrava a Statutární město Opava.

9 Pokud žadatel není vlastníkem nemovitosti (na základě Katastru nemovitostí) musí doložit relevantní smluvní dokumentaci, která jej opravňuje k výkonu práv na nemovitostech, kde bude projekt realizován (např. nájemní smlouvu, smlouvu o smlouvě budoucí nájemní, kupní apod.).

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.