Tisková zpráva – Díky korporátnímu řízení loni ušetřil Moravskoslezský kraj rekordní sumu – 431 milionů korun
Díky dobře řízené a fungující korporaci ušetřily příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje a krajský úřad v loňském roce rekordních 431 milionů korun. Za 9 let řízení korporace, která aktuálně čítá 217 organizací z šesti různých odvětví a krajský úřad, se úspory díky společným nákupům a využíváním sdílených služeb vyšplhaly k jedné miliardě korun.
„Už devět let řídíme své organizace jako korporaci. Společně nakupujeme, komunikujeme, metodicky vedeme, vzděláváme se a sjednocujeme systémy. Naše organizace si uvědomují, že být součástí korporace je výhodné,“ uvedl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.
„V prvních letech jsme zaváděli společné standardy pro řízení organizací. Bylo nutné nastavit jasná pravidla vztahů mezi krajem a jeho příspěvkovými organizacemi, vytvořit prostředí pro vzájemnou komunikaci, analyzovat možnosti společných nákupů a zřídit nákupní portál. Pilotně jsme nakupovali kancelářské potřeby a drogerii, postupně jsme se propracovali k potravinám. S nárůstem zkušeností jsme si troufli využívat i administrativně složitější dynamický nákupní systém, který nám umožnil rozšířit portfolio společných nákupů, například výpočetní techniku a léky,“ popsal ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.
Upozornil na to, že dynamický nákupní systém se osvědčil také v covidové době. „Jeho prostřednictvím jsme byli schopni zajistit dodávku ochranných pracovních prostředků – roušek, respirátorů, rukavic. Dynamický nákupní systém funguje tak, že Moravskoslezský kraj v roli centrálního zadavatele na klíč zajistí celý nákupní proces pro zapojené organizace. Agregace poptávky zapojených organizací je pro dodavatele zajímavá a obvykle platí, že u vyšších poptávek nabídnou nižší cenu,“ upřesnil Tomáš Kotyza s tím, že Moravskoslezský kraj vedle nakupování neustále zdokonaluje a zkvalitňuje již existující služby, například Facility Management, spisovou službu, sdílené ICT služby, e-learningové vzdělávání.
„Za loňskými rekordními úsporami krajské korporace stojí i to, že jsme byli dobře připraveni na změny, které na trh přinášejí společensko-politické události. Například se nám podařilo skvěle vysoutěžit energie pro celou korporaci, takže následky energetické krize spojené s válkou na Ukrajině jsme nepocítili tak drasticky. Krajský majetek jsme zhodnotili také využíváním tzv. cash poolingu, tedy dočasného sdružování volných finančních prostředků všech krajských příspěvkových organizací za účelem jejich lepšího zhodnocení,“ vysvětlil ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.
Dodal, že moravskoslezská krajská korporace nyní realizuje a připravuje další náročné projekty. „Se skupinou muzejníků aktuálně zavádíme pro pět příspěvkových organizací v odvětví kultury jednotný systém k evidenci sbírek muzejní povahy. Dokončen by měl být do konce letošního roku. V Muzeu v Bruntále, Galerii výtvarného umění v Ostravě, Muzeu Novojičínska, Těšínska a v Muzeu Beskyd Frýdek‑Místek tak bude fungovat jednotný systém správy sbírek muzejní povahy MUSEION, budou také sjednoceny slovníky podle oborů a mezinárodních standardů. Nabízíme svým organizacím zálohování dat, pracujeme na projektech, které reflektují zvýšené nároky na kyberbezpečnost a ochranu osobních údajů. Před několika dny jsme také odstartovali projekt jednotný personální a mzdový systém, který by měl být ve spolupráci s externí společností nasazen do 210 krajských organizací. Pilotními organizacemi při nasazení této cloudové služby je krajský úřad a Krajské vzdělávací a informační centrum. Bezesporu se jedná o největší projekt v historii sdílených služeb s plánovaným ukončením do konce roku 2026,“ vyjmenoval ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.
„Mám radost, kam až jsme se s projektem sdílených služeb dostali. V řadě aktivit jsme průkopníky v České republice. Tým vedoucích lékáren šesti krajských nemocnic se shodl na výběru léků, které jsou objemově významné a nakupují je všechny nemocnice zřizované Moravskoslezským krajem. To mluví za vše,“ uzavřel Tomáš Kotyza.
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.