Zápis z 19. zasedání
(zahájení zasedání v 9:05, ukončení v 11:40)
Přítomni:
- 56 členů zastupitelstva kraje
- ředitel krajského úřadu
- 16 vedoucích odborů
- tisková mluvčí
- 4 poslanci Parlamentu České republiky
- 4 senátoři Parlamentu České republiky
- zástupci Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje, Agentury pro regionální rozvoj a.s a Regionální rady regionu soudržnosti Moravskoslezsko
Omluveni:
- Ing. Tadeáš Cichy
- Petr Jalowiczor
- Petr Jedlička
- Pavol Lukša
- Ing. Igor Svoják, MBA
Neomluveni:
- Ing. Andreas Hahn
- Ing. Václav Pomikálek
- Jaroslav Štekbauer
- Mgr. Andrea Wlochová
19. zasedání zastupitelstva kraje zahájil hejtman kraje Ing. Jaroslav Palas. Přivítal všechny přítomné a uvedl, že z celkového počtu 65 členů zastupitelstva kraje je do této doby přítomno 47 členů, což je nadpoloviční většina, takže zasedání je schopno platně jednat a usnášet se. Uvedl, že do zahájení zasedání se z účasti omluvili 2 členové zastupitelstva kraje. Předseda politického klubu ODS Mgr. Ivan Týle dodatečně sdělil, že omlouvá ještě p. Petra Jedličku, Ing. Igora Svojáka, MBA, a Ing. Tadeáše Cicheho.
Hejtman kraje dále uvedl, že zápis z 19. zasedání zastupitelstva kraje provedou pracovnice odboru právního a organizačního krajského úřadu Hana Novotná a Renáta Dračková.
Ověření zápisu z 18. zasedání zastupitelstva kraje:
Ověřovateli zápisu z 18. zasedání zastupitelstva kraje, konaného dne 23. 3. 2011, byli paní Zdeňka Jordánová a Ing. Jiří Šlusař. Ing. Jiří Šlusař sdělil, že zápis souhlasí s průběhem zasedání až po materiál č. 47 a že po tomto bodě již nebyl na zasedání zastupitelstva kraje přítomen.
Zdeňka Jordánová uvedla, že se s zápisem z 18. zasedání zastupitelstva kraje seznámila a že odpovídá průběhu zasedání.
Ing. Jaroslav Palas – poděkoval za zprávu ověřovatelů zápisu; uvedl, že vyjádření Ing. Jiřího Šlusaře bere na vědomí, a konstatoval, že z hlediska zákona o krajích takové sdělení nemá vliv na platnost pořízeného zápisu. Přesto požádal, aby členové zastupitelstva, kteří byli zastupitelstvem zvoleni za ověřovatele zápisu a ze zasedání odcházejí, o svém odchodu informovali zastupitelstvo, aby mohla být přijata potřebná organizační opatření, tj. zvolen nový ověřovatel.
Zpráva o ověření tohoto zápisu byla pak členy zastupitelstva kraje vzata na vědomí (51 pro, 0 proti, 1 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1573 (pořadové hlasování č. 1 – text uveden v příloze č. 2).
Zápis je k nahlédnutí na odboru právním a organizačním krajského úřadu.
Volba ověřovatelů zápisu z 19. zasedání zastupitelstva kraje:
Za ověřovatele zápisu z 19. zasedání zastupitelstva kraje byli navrženi:
- doc. MUDr. Michal Hladík, Ph.D.
- Ing. Vít Slováček
Oba navržení ověřovatelé zápisu byli schváleni (53 pro, 0 proti, 0 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1574 (pořadové hlasování č. 2 – text uveden v příloze č. 2).
Hejtman kraje Ing. Jaroslav Palas sdělil, že členové zastupitelstva kraje mohou své dotazy, připomínky a podněty vznášet ústně, nebo je předkládat písemně. Písemné dotazy, připomínky a podněty členů zastupitelstva kraje budou soustřeďovány u náměstkyně hejtmana kraje Mgr. Věry Palkové.
Volba návrhové komise:
Za členy návrhové komise byli navrženi:
- prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc. – předseda
- Ing. Jan Adámek
- Mgr. et. Mgr. Lukáš Curylo
- Mgr. Dagmar Adamová
- za zapisovatele komise byl navržen JUDr. Miroslav Býma, Ph.D., vedoucí odboru právního a organizačního krajského úřadu.
Návrhová komise v tomto složení byla schválena (54 pro, 0 proti, 0 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1575 (pořadové hlasování č. 3 – text uveden v příloze č. 2).
Zpráva o činnosti rady kraje
Podle zákona o krajích podal hejtman kraje Ing. Jaroslav Palas zprávu o činnosti rady kraje. Od minulého zasedání zastupitelstva kraje dne 23. 3. 2011 se konaly 3 schůze rady kraje.
Na schůzi dne 23. 3. 2011 rada kraje mj.:
- rozhodla o uzavření Dohody o narovnání ke Smlouvě o partnerství uzavřené dne 11. 3. 2011 k projektu "Zpřístupnění území NKP Důl Hlubina" realizovaného v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko 2007 – 2013 s organizací Dolní oblast VÍTKOVICE, zájmovým sdružením právnických osob,
- vzala na vědomí návrh na uspořádání gastrofestivalu Moravskoslezského kraje s cílem pomoci znovuobjevení původních regionálních pochoutek a rozhodla o vyhlášení kulinářské soutěže Moravskoslezského kraje, která bude probíhat v období od 1. 4. 2011 do 2. 10. 2011.
Na schůzi dne 6. 4. 2011 rada kraje mj.:
- projednala zaměření budoucí kohezní politiky Evropské unie po roce 2013 v podmínkách České republiky a souhlasila s prioritními oblastmi a identifikací hlavních oblastí podpory Moravskoslezského kraje pro přípravu budoucího programovacího období kohezní politiky,
- vzala na vědomí plán souvislých oprav silnic II. a III. tříd v roce 2011 a seznam rekonstrukcí mostů a objektů poškozených po povodni v květnu 2010, které jsou připraveny k realizaci v roce 2011,
- souhlasila s plánem rekonstrukcí mostů, opěrných zdí, propustů a ostatních součástí silnic II. a III. tříd v Moravskoslezském kraji a jejich stavební přípravy v roce 2011.
Na schůzi dne 20. 4. 2011 rada kraje mj.:
- rozhodla, že nemá záměr nabýt do vlastnictví kraje nemovitosti v k. ú. Štěpánkovice a v k. ú. Frenštát pod Radhoštěm,
- souhlasila se zřizováním a vedením bankovních účtů kraje u PPF banky, a.s.,
- rozhodla o vyhlášení 1. kol výzev k předkládání žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost do globálních grantů Moravskoslezského kraje v rámci prioritní osy 1 – Počáteční vzdělávání.
Hejtman kraje Ing. Jaroslav Palas sdělil, že rada kraje předkládá zastupitelstvu "Návrh programu 19. zasedání zastupitelstva kraje", který obdrželi členové zastupitelstva dnes na stůl a ve kterém jsou uvedeny všechny body navržené radou kraje k zařazení do programu k dnešnímu dni, tj. 28. 4. 2011. Dodal, že rada kraje na své dnešní ranní schůzi rozhodla vypustit z návrhu programu dnešního zasedání materiál pod číslem 6 týkající se slučování nemocnic zřizovaných Moravskoslezským krajem.
Připomínky k návrhu programu:
Mgr. Ivan Týle – sdělil, že je členem zastupitelstva kraje od jeho vzniku, tzn. již 11 let, a že za celou tuto dobu si nepamatuje to, co tady v posledním roce předvádí rada kraje – za poslední období byla svolána dvě mimořádná zasedání zastupitelstva kraje a jeden seminář, které se týkaly problematiky nemocnic, a zhruba 6 měsíců se tady "promrhalo" tím, že jsou předkládány materiály, které se buď následně stáhnou, nebo se neschválí program zasedání zastupitelstva kraje,
- uvedl, že pak tedy nechápe, proč toto zasedání za peníze daňových poplatníků bylo svoláno a proč rada kraje vynakládá finanční prostředky na zpracování různých koncepcí, které mají vést k ozdravění zdravotnictví Moravskoslezského kraje,
- dodal, že klub ODS nesouhlasí se stažením bodu č. 6 a žádá, aby tento řádný bod, který byl navržen v programu, byl projednán a aby se vší vážností byl brán stav nemocniční péče na území Moravskoslezského kraje,
Ing. Zbyněk Stanjura – dotázal se, kolik bodů máme tedy v návrhu programu – zda 15 nebo 14, abychom věděli, o čem budeme hlasovat,
Ing. Jaroslav Palas – odpověděl, že se jedná o předložený návrh programu bez bodu č. 6,
Ing. Zbyněk Stanjura – navrhl tedy zařazení nového bodu pod názvem "Sloučení nemocnic zřizovaných Moravskoslezským krajem k datu 1. 7. 2011" a odůvodnil jeho zařazení:
- sdělil, že – jak již uvedl Mgr. Ivan Týle – několik měsíců jsme zahlcováni informacemi, že je zapotřebí dělat něco s nemocnicemi, že je zde dluh 90 až 230 mil. Kč, a přitom k dnešnímu dni nemají členové zastupitelstva kraje k dispozici oficiální výsledky hospodaření nemocnic za rok 2010 – přitom pokud je mu známo, musely být tyto výsledky odevzdány do 31. 3. 2011,
- uvedl, že členové klubu ODS zaznamenali úterní jednání klubu ČSSD s tím, že tam hejtman kraje Ing. Jaroslav Palas nezískal podporu pro svůj návrh – to ale přece neznamená, že o tom nebudeme jednat,
- dotázal se, čeho se klub ČSSD bojí v této debatě a proč tu debatu nechtějí vést, proč se tedy zastupitelstvo kraje sešlo; mělo by se o tom jednat, měly by být dány argumenty pro a proti a zastupitelstvo by mělo nějakým způsobem rozhodnout,
- dodal, že klub ODS je proti navrhovanému záměru, protože v uvedených materiálech, jak dnešním, tak minulém, se slovo "pacient" vyskytuje jen jednou, a to když se píše zdůvodnění, proč má být sídlo nové obří nemocnice v sídle krajského úřadu – aby se eliminovaly případné negativní vlivy na pacienta – což sice moc nepochopil,
- pokud je pravda, že ty nemocnice mají ztrátu více než 200 mil. Kč za rok 2010 a je predikována ztráta ve výši více jak 200 mil. Kč za rok 2011, tak se přece musíme ptát, kdo za to může, to nevzniklo samo od sebe,
- poznamenal, že tady přece máme odbor zdravotnictví, který má na starosti 7 příspěvkových organizací a jednu akciovou společnost jako nemocnici, dále radu kraje, která vykonává funkci zřizovatele, a zastupitelstvo, které může případně upravovat zřizovací listiny, apod.,
- podotkl, že pokud jsou ta slova o ztrátě pravdivá, tak jaké kroky dělala rada kraje, co dělal odbor zdravotnictví, proč potřebujeme najmout cizí odborníky, když máme svoje lidi na krajském úřadu,
- k opatřením navrženým v předloženém materiálu, která říkají, že sloučením krajských nemocnic se ušetří 294 mil. Kč ročně, uvedl, že tato opatření se dle jeho názoru dají dělat i ve stávající organizační struktuře všech nemocnic,
- nechápe, proč rada kraje nenařídila ředitelům nemocnic, aby zlevnili úklid apod. – k tomu není zapotřebí dělat gigantní nemocnici se všemi riziky, které k tomu vedou,
- hlavní úspora uvedená v objednaném materiálu za 2 mil. Kč je optimalizace lůžkové péče,
Ing. Jaroslav Palas – upozornil Ing. Zbyňka Stanjuru, že ve svém vystoupení již přesáhl 5minutový limit,
Ing. Zbyněk Stanjura – požádal, aby mu hlasováním byl povolen delší limit,
Ing. Jaroslav Palas – dal hlasovat o prodloužení vystoupení Ing. Zbyňka Stanjury – neschváleno (29 pro, 7 proti, 16 se zdrž.) – pořadové hlasování č. 4,
Ing. Petr Adamec – vyjádřil stanovisko za klub KDU-ČSL – členové tohoto klubu podporují vyřazení bodu č. 6 z dnešního jednání, protože jako jediná politická strana při minulém zasedání zastupitelstva kraje byli proti sloučení nemocnic, a to především z toho důvodu, že materiál byl nedostatečně připraven a v podstatě neřešil skutečný problém zdravotnictví,
Ing. Zbyněk Stanjura – dotázal se, proč se již nezačala činit úsporná opatření,
- v předloženém materiálu se dočetl, že nejhorší ekonomické výsledky mají nemocnice v Novém Jičíně a v Karviné, a pokusil se připomenout, kdo jmenoval ředitele těchto nemocnic a zda bylo či nebylo výběrového řízení,
- postrádá návrh nějakých konkrétních opatření a domnívá se, že když se půjde nemocnice po nemocnici, bude to samozřejmě budit protesty a bude se to pořád zvažovat,
- nejprve jsme slyšeli, že bude vytvořena jedna akciová společnost, později zase jedna příspěvková organizace, podmínky se mění ze dne na den a jedno jediné zůstává, a to je snaha sloučit nemocnice do jednoho obřího celku – nikdo přitom nemluví o transformačních nákladech, protože to nenese pouze úspory,
- podotkl, k čemu potom máme to dnešní zasedání zastupitelstva,
Ing. Jiří Veverka – sdělil, že jediná čísla k současnému stavu nemocnic, která má jako člen zdravotního výboru, jsou čísla za leden a únor t. r., a když se podívá na závazky z obchodního styku za tyto první dva měsíce, tak po lhůtě splatnosti je 321 mil. Kč zaplacených faktur,
- dotázal se, co s tím budeme dělat, nemůžeme se na to dnes "vykašlat a jít domů",
- uvedl, že nestačí jen udělat pracovní skupinu v čele s náměstkem hejtmana kraje – tyto záležitosti se nedají řešit ze dne na den, je to dlouhodobá záležitost,
- sdělil, že z ověřeného zdroje ví, že během 3 měsíců bude mít jedna nebo dvě nemocnice problémy se zaplacením mezd,
- poznamenal, že teď v tisku byla bývalá koalice nařčena z toho, že dříve připravovali něco podobného, a uvedl, že to samozřejmě není pravda, protože důvod, proč před 3 či 4 roky chtěli sloučit příspěvkové nemocnice, byl úplně jiný – tehdy bylo založeno 8 akciových společností, které chtěli sloučit eventuálně do holdingu, ale vzhledem k tomu, že ministr MUDr. David Rath tehdy prosadil spolu s komunisty ve sněmovně zákon o tzv. neziskových nemocnicích a bylo zablokováno jakékoliv jednání a organizační i právní změny nemocnic, tak tomu jakoby bezvládí chtěli předejít sloučením nemocnic do jedné příspěvkové organizace s tím, že následně bude transformace na akciovou společnost, a to bylo systémové řešení,
- dodal, že se říká, že to bylo tehdy jednoduché, protože jsme byli oddluženi – není to pravda, protože od státu jsme získali nemocnice asi se 700 mil. závazky po splatnosti a dostali jsme 390 mil. a s tím zbytkem jsme se museli nějakým způsobem vypořádat,
- uvedl, že musíme tedy dnes znát od náměstka hejtmana kraje alespoň návrh nějakého řešení – a jaké to bude mít dopady a kolik to bude stát,
Mgr. Karel Sibinský – sdělil, že v této chvíli je projednáván bod "Schválení programu zasedání zastupitelstva" a že dle jednacího řádu má každý předkladatel právo před schválením programu kterýkoliv materiál, který předkládá, stáhnout; toto právo má dle jednacího řádu i rada; o tom se nehlasuje; stejně tak má každý člen zastupitelstva právo požádat o doplnění programu jakýmkoliv návrhem a o tom se hlasuje,
- souhlasil s Ing. Zbyňkem Stanjurou, že ta záležitost nekončí a nemůže skončit dnešním dnem a že určitě nějaké řešení bude předloženo, ale pokud ten materiál nebude zařazen do programu, pak bude využito bodu, který se nazývá "Organizační, různé, diskuse" a tam může být pokračováno v debatě o tom, co bude dále,
- požádal hejtmana kraje, aby dal hlasovat o ukončení diskuse, schválil se program a hlasovalo se o tom zařazení bodu, o který požádali členové zastupitelstva,
Mgr. Ivan Týle – sdělil Mgr. Karlu Sibinskému, že on nepřipouští diskusi a když ta diskuse proběhne, tak navrhne ukončení rozpravy,
- upřesnil, že ten problém nespočívá v tom, že by bylo upřeno právo kohokoliv, aby stáhl nebo navrhl nějaký bod programu, ale my se dnes scházíme na tomto mimořádném jednání právě kvůli tomu jedinému bodu programu, kvůli kterému jsou zde zástupci médií, municipalit a široké veřejnosti,
- uvedl, že pokud tento bod byl avizován dlouho dopředu, byl uveden i v řádném programu a byl rozeslán s průvodním materiálem, tak za naprosto skandální považuje, aby čtvrt hodiny před zasedáním byl tento materiál stažen,
- podotkl, že kdyby se dnes ráno v 7 hodin oznámilo, že bod bude stažen, nemuseli tu dnes jezdit,
Mgr. Karel Sibinský – sdělil, že ten problém považuje za stejně závažný jako Mgr. Ivan Týle a že se nechce tomu projednávání vyhnout, jen požádal o ukončení diskuse k návrhu programu,
Ing. Jaroslav Palas – dal hlasovat o ukončení rozpravy k návrhu programu – schváleno (38 pro, 15 proti, 1 se zdrž.) – pořadové hlasování č. 5,
Ing. Zbyněk Stanjura – uvedl, že před vystoupením Mgr. Karla Sibinského informoval hejtmana kraje o tom, že do rozpravy se hlásí senátor MUDr. Václav Vlček a že podle zákona o krajích má člen Parlamentu právo vystoupit kdykoliv,
- požádal proto, aby senátor MUDr. Václav Vlček mohl vystoupit nyní, protože mu úmyslně nebylo dáno slovo,
Ing. Jaroslav Palas – vyloučil, že by úmyslně nedal někomu slovo, a uvedl, že bylo hlasováno o návrhu Mgr. Karla Sibinského na ukončení rozpravy,
- dal hlasovat o celém návrhu programu dnešního zasedání s vypuštěním bodu č. 6 – schválen (36 pro, 4 proti, 0 se zdrž.) – pořadové hlasování č. 6 (toto hlasování bylo později prohlášeno za zmatečné).
Mgr. Ivan Týle – jako předseda klubu ODS požádal o půlhodinovou přestávku pro jednání klubu.
(přestávka)
Mgr. Ivan Týle – uvedl, že klub ODS na svém jednání jednal o současném průběhu zasedání a dospěl k tomuto závěru:
- aby nedocházelo i nadále k porušování zákona i jednacího řádu, navrhuje klub ODS dvě opatření, která by toto napravila – za prvé, aby bylo uděleno slovo senátorovi MUDr. Václavu Vlčkovi, který se prokazatelně hlásil, a druhá záležitost – Ing. Zbyněk Stanjura upozorňuje na to, že v průběhu svého diskusního příspěvku podával návrh na zpětné zařazení bodu č. 6 "Sloučení nemocnic Moravskoslezského kraje" do návrhu programu,
- z tohoto důvodu navrhl, aby usnesení o schválení programu bylo prohlášeno za zmatečné a bylo nejdříve hlasováno o protinávrhu Ing. Zbyňka Stanjury a následně pak o vlastním programu,
Ing. Jaroslav Palas – k této výtce uvedl, že nezaznamenal přihlášení senátora MUDr. Václava Vlčka a že samozřejmě ví, že mu jednací řád velí senátorovi či poslanci Parlamentu České republiky slovo udělit,
- dodal, že se s panem senátorem MUDr. Václavem Vlčkem dohodli na tom, že mu bude uděleno slovo v závěru jednání v bodu "Diskuse", aby mohl předat petici,
MUDr. Václav Vlček – sdělil, že mu bylo řečeno, že mu bude uděleno slovo, ale že by byl raději, kdyby mohl promluvit konkrétně u tohoto bodu,
Ing. Jaroslav Palas – poznamenal, že uvedený bod ale není v programu, takže v rámci dnešního zasedání bude nalezena možnost, aby senátor MUDr. Václav Vlček mohl předat petici a vystoupit,
- uvedl, že měl při schvalování programu dát hlasovat o protinávrhu Ing. Zbyňka Stanjury, prohlásil tedy původní hlasování za zmatečné a dal hlasovat o zařazení bodu č. 6 do programu dnešního zasedání – neschváleno (16 pro, 27 proti, 9 se zdrž.) – pořadové hlasování č. 7,
- dal hlasovat o návrhu programu s vyřazením bodu č. 6 – schválen (38 pro, 10 proti, 4 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1576 (pořadové hlasování č. 8 – text uveden v příloze č. 2).
K projednávaným materiálům:
K materiálu č. 1
Žádost o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu kraje v oblasti sportu
Předkladatel materiálu: Mgr. Věra Palková, náměstkyně hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (46 pro, 1 proti, 3 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1577 (pořadové hlasování č. 9 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 2
Žádost Fakultní nemocnice Ostrava o poskytnutí mimořádné účelové dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Předkladatel materiálu: Ing. RSDr. Karel Konečný, náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (49 pro, 0 proti, 3 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1578 (pořadové hlasování č. 10 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 3
Návrh na poskytnutí dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Předkladatel materiálu: Ing. RSDr. Svatomír Recman, náměstek hejtmana kraje
- s úvodním slovem
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (44 pro, 0 proti, 4 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1579 (pořadové hlasování č. 11 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 4 + dodatek vč. nového návrhu usnesení
Informace o došlých peticích adresovaných orgánům kraje za období od 27. 1. 2011 do 18. 4. 2011, vč. informace o vyřízených peticích adresovaných orgánům kraje za období od 10. 2. 2011 do 18. 4. 2011
Předkladatel materiálu: Ing. Jaroslav Palas, hejtman kraje
- s úvodním slovem
Nový návrh usnesení byl bez připomínek schválen (50 pro, 0 proti, 2 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1580 (pořadové hlasování č. 12 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 5
Úkony spojené se splynutím příspěvkových organizací kraje a vznikem nové příspěvkové organizace v oblasti školství
Předkladatel materiálu: Mgr. Věra Palková, náměstkyně hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (47 pro, 2 proti, 6 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1581 (pořadové hlasování č. 13 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 6
- byl vypuštěn z návrhu programu (usn. rady kraje č. 82/5052 ze dne 28. 4. 2011)
K materiálu č. 7
Návrh na poskytnutí neinvestiční účelové dotace společnosti AHA TRADING, s. r. o., v souvislosti se zajištěním akce "Šansony v Ostravě"
Předkladatel materiálu: Ing. Jaroslav Palas, hejtman kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (39 pro, 4 proti, 11 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1582 (pořadové hlasování č. 14 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 8
Návrh na poskytnutí investiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje městu Bruntál
Předkladatel materiálu: Ing. Jaroslav Palas, hejtman kraje
- bez úvodního slova
Diskuse:
Ing. Zbyněk Stanjura – sdělil, že denně slyšíme, jak je zdravotnictví v problémech, a přitom kraj dává výdaje, které dělat nemusí, a neustále v předložených materiálech poskytuje nějaké dotace,
- domnívá se, že je to zvýhodňování jednoho města před ostatními,
- uvedl, že každá obec a každé město má finančně nenaplněný svůj investiční plán a že by určitě přivítalo, kdyby dostalo 5 mil. Kč do svého rozpočtu; dle jeho názoru je spravedlivější mít nějaký dotační titul, kde mají všichni stejnou šanci,
Ing. Petr Adamec – sdělil, že tuto žádost také nepodpoří, protože pohřební služba a pohřebnictví je věcí obvyklou, města na to musí myslet a nebýt překvapena tím, že jim z ničeho nic skončí hřbitov – tento problém má mnoho měst a obcí,
- dodal, že by si dovedl představit, že by to byla nějaká malá spádová obec, kde by se pohřbívalo mnoho lidí z regionu – v tomto případě si myslí, že tomu tak není,
Mgr. Dagmar Horváthová – poznamenala, že právě proto, že zdravotnictví jde celostátně, nejen v našem kraji, tam, kam jde, tak bude třeba posílit tyto pohřební služby, takže to bude dle jejího názoru jen takový začátek – ty další obce přijdou později,
Mgr. Ivan Týle – uvedl, že ho rovněž velmi překvapilo zjištění, že to je Bruntál, a upozornil, že tento byl již příjemcem dotace na pohřební služby ve výši 10 mil. Kč v roce 2009 a že tehdy vrcholný představitel tohoto kraje sděloval ostatním členům zastupitelstva, že kromě okružní křižovatky, která se tam dofinancovává, je to poslední dotace, která do Bruntálu na tento záměr půjde,
Ing. Jaroslav Palas – připomenul, že např. pro město Opavu bylo zastupitelstvem kraje vyčleněno 7,2 mil. Kč na dofinancování projektové dokumentace severního obchvatu, na výstavbu hasičské zbrojnice v Kopřivnici bylo vyčleněno taktéž 7 mil. Kč, a že by mohl jmenovat celou řadu větších či menších měst a obcí – připravujeme investiční účelovou dotaci pro město Klimkovice, kde bude domov důchodců, pokud nezasáhneme, uzavřen z pozice hygieny,
- dodal, že některé výjimečné situace řešíme, byť jak řekl Ing. Zbyněk Stanjura, nestandardním způsobem jenom proto, že ta obec nebo město není schopna se s tím vypořádat a my pokládáme tuto věc za zásadní – a pohřbívání, ať je to kdekoliv, je věc dle jeho názoru zásadní,
Ing. Zbyněk Stanjura – upřesnil, že těch 7 mil. Kč nedostalo město Opava, ale stát, protože je povinností státu stavět silnice I. třídy – a financovat město z krajských peněz pro stát je dle jeho názoru poměrně zvláštní model; správně to má financovat stát ze státních peněz; není to do městského rozpočtu, jak je to u Bruntálu – kdyby to bylo pro projektovou přípravu obchvatu města Bruntál, tak by určitě hlasoval pro,
- sdělil, že jak již uvedl Mgr. Ivan Týle, bylo před dvěma lety řečeno, že je to pro město Bruntál na uvedený účel naposled,
Ing. Josef Jalůvka – interpretoval dotaci přidělenou a schválenou Moravskoslezským krajem na generální opravu hasičské zbrojnice v Kopřivnici jako nápravu stavu, který už měl být dávno jiným způsobem řešen, a připomenul, že tato měla již být v loňském roce hotova jako profesionální sbor, ale už na to nevyšly peníze; původně bylo na tento účel slíbeno 15 mil. Kč, takže se snaží získat peníze i jiným způsobem,
- dodal, že mimochodem rozšiřují letos také hřbitov a samozřejmě z vlastního rozpočtu,
prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc. – ke zmíněnému obchvatu Opavy uvedl, že tato krajská dotace skutečně na město přišla a že její využití vidí jako velmi smysluplné, protože díky tomu se dokáže pokračovat v tom, jaká cesta byla tady nastoupena,
- poděkoval za to, že tato dotace byla zastupitelstvem kraje schválena,
Ing. Jaroslav Palas – dal hlasovat o předloženém návrhu usnesení – schválen (38 pro, 14 proti, 1 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1583 (pořadové hlasování č. 15 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 9
Návrh na prodloužení časové použitelnosti poskytnuté dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje České republice – Hasičskému záchrannému sboru Moravskoslezského kraje
Předkladatel materiálu: Ing. Jaroslav Palas, hejtman kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (54 pro, 0 proti, 0 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1584 (pořadové hlasování č. 16 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 10
Návrh na poskytnutí dotace Regionální radě regionu soudržnosti Moravskoslezsko
Předkladatel materiálu: Miroslav Novák, 1. náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (52 pro, 0 proti, 0 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1585 (pořadové hlasování č. 17 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 11
Návrh personálních změn v orgánech obecně prospěšné společnosti Krajská energetická agentura Moravskoslezského kraje, o.p.s.
Předkladatel materiálu: Miroslav Novák, 1. náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Ing. Jaroslav Palas – sdělil, že zastupitelstvu kraje se v tomto materiálu předkládá návrh personálních změn v orgánech obecně prospěšné společnosti Krajská energetická agentura Moravskoslezského kraje, o.p.s., a že z tohoto důvodu byli na dnešní zasedání pozváni také kandidáti na funkci člena správ ní rady pan Mieczyslaw Molenda a Ing. Roman Portužák, CSc., a kandidát na funkci člena dozorčí rady doc. Ing. Mojmír Vrtek, Ph.D.; pan Mieczyslaw Molenda a Ing. Roman Portužák, CSc., se z důvodu pracovní zaneprázdněnosti z účasti na dnešním jednání omluvili,
- uvedl, že dalšími kandidáty jsou zde přítomní PaedDr. Jaroslav Soural, CSc., ředitel krajského úřadu, a Ing. Hynek Orság, vedoucí odboru evropských projektů,
- Ing. Jana Drobilová, vedoucí oddělení metodiky a financování projektů odboru evropských projektů, se z důvodu čerpání dovolené z účasti na dnešním zasedání omluvila,
Diskuse:
Ing. Zbyněk Stanjura – dotázal se, kdy má skončit funkční období těch, které odvoláváme – tj. JUDr. Evy Kafkové a Mgr. Petra Jurase,
Ing. Jaroslav Palas – odpověděl, že u JUDr. Evy Kafkové končí mandát dne 4. 6. 2011,
Ing. Zbyněk Stanjura – sdělil, že považuje proto za krajně nedůstojné, aby bývalá ředitelka krajského úřadu, která tento úřad vybudovala a stála v jeho čele 10 let, byla odvolávána 6 týdnů před koncem mandátu,
- podal návrh, aby bylo hlasováno po jednotlivých jménech,
Ing. Jaroslav Palas – dal hlasovat o návrhu Ing. Zbyňka Stanjury na hlasování po jednotlivých jménech – neschválen (18 pro, 4 proti, 27 se zdrž.) – pořadové hlasování č. 18,
- dal hlasovat o předloženém návrhu usnesení k materiálu č. 11 – schválen (37 pro, 11 proti, 4 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1586 (pořadové hlasování č. 19 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 12
Návrh na změnu názvu projektu v rámci "Programu na podporu přípravy projektové dokumentace 2010" u obce Horní Lomná
Předkladatel materiálu: doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D., náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (50 pro, 0 proti, 2 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1587 (pořadové hlasování č. 20 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 13
Otevřený dopis starosty Vítkova Ing. Smolky ve věci aktuální problematiky a budoucnosti vítkovské nemocnice a dopis členů dobrovolného svazku obcí Venkovského mikroregionu Moravice ve věci žádosti o uvážlivý postup při reorganizaci zdravotnických zařízení a řešení problematiky nemocnice ve Vítkově
Předkladatel materiálu: Ing. RSDr. Karel Konečný, náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (39 pro, 0 proti, 10 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1588 (pořadové hlasování č. 21 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 14
Návrh na poskytnutí dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje v oblasti cestovního ruchu
Předkladatel materiálu: Ing. Jiří Vzientek, náměstek hejtmana kraje
- bez úvodního slova
Návrh usnesení byl bez připomínek schválen (49 pro, 1 proti, 3 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1589 (pořadové hlasování č. 22 – text uveden v příloze č. 2).
K materiálu č. 15
Zpráva o stavu požární ochrany v kraji za rok 2010
Předkladatel materiálu: plk. Ing. Zdeněk Nytra, ředitel Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje
- bez úvodního slova
Diskuse:
Ing. Jaroslav Palas – doporučil doplnit navrhovaný text usnesení o bod 2) ve znění: "Zastupitelstvo kraje oceňuje práci Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a vyslovuje poděkování hasičům za činnosti při ochraně zdraví, života a majetku občanů Moravskoslezského kraje a za úspěšné zvládnutí úkolů a mimořádných událostí v průběhu roku 2010",
- dal hlasovat o takto upraveném návrhu usnesení – schválen (55 pro, 0 proti, 0 se zdrž.) – přij. usn. č. 19/1590 (pořadové hlasování č. 23 – text uveden v příloze č. 2).
Různé:
MUDr. Václav Vlček, senátor Parlamentu České republiky – sdělil, že společně se svou kolegyní, členkou petičního výboru, Mgr. Hanou Malurovou, MBA, seznámí členy zastupitelstva kraje s peticí, týkající se zdravotnictví a problematiky nemocnic, a jejími výsledky,
- přečetl uvedenou petici za zachování samostatné Slezské nemocnice v Opavě,
- předal slov o Mgr. Haně Malurové, MBA, aby seznámila členy zastupitelstva kraje s výsledky této akce,
Mgr. Hana Malurová, MBA – sdělila, že petiční akce probíhala ve dnech 11. až 23. dubna a během té doby se podařilo získat 23 475 podpisů,
- poděkovala proto nejen spoluobčanům přímo z Opavy, ale také všem starostům a starostkám obcí okresu Opava a všem organizátorům a spolupracovníkům, kteří se na přípravě této petiční akce podíleli,
- uvedla, že tyto podpisy společně s 6 900 podpisy získanými u podobné petiční akce ve Vítkově znamenají, že se jedná o více než polovinu občanů, kteří v roce 2008 volili do Zastupitelstva Moravskoslezského kraje,
- předala hejtmanovi kraje 1 070 kusů podepsaných archů,
MUDr. Václav Vlček – zdůraznil, že tuto petici podpořila i Rada města Opavy a že věří, že její obsah bude posouzen a do 30 dnů bude na ni písemně odpovězeno,
Ing. Jaroslav Palas – poděkoval za předání petice a sdělil, že tato je jako každá jiná velmi zásadní a závažnou věcí a že se jí určitě budou zabývat,
- k obsahu této petice uvedl, že si musíme uvědomit, že finanční zdraví a ekonomika nemocnic není v pořádku, rovněž tak není v pořádku i ekonomická situace nemocnice v Opavě; tato vykázala za loňský rok ztrátu ve výši 34 mil. Kč a za první tři měsíce letošního roku vykazuje ztrátu 17 mil. Kč,
- sdělil, že naše nemocnice za první 3 měsíce vykazují ztrátu ve výši 60 mil. Kč a že je zapotřebí se zde také zmínit o příčinách, které vedou tyto nemocnice k propadu – byla to právě vláda a politika ODS, která snížila příspěvky do zdravotního pojištění pro tzv. státní pojištěnce, a to o 10 mld. Kč; je potřeba si uvědomit, že jsou to právě státní pojištěnci, kteří spotřebovávají 80 % zdravotní péče a představují 60 % pacientů – jedná se o seniory, malé děti, studenty a učně,
- uvedl, že krajské nemocnice vykázaly v loňském roce ztrátu ve výši 210 mil. Kč; v tomto roce predikují ztrátu ve výši 278 mil. Kč a rada kraje skutečně hledá cesty, jak celou síť našich nemocnic zracionalizovat tak, aby nedošlo k dopadu a zhoršení zdravotní péče na občany,
- domnívá se, že předložený projekt by vedl k tomu, aby se našly vnitřní rezervy v těchto nemocnicích; rada kraje a také koalice nechce jednat pod politickým tlakem – pod tlakem, který politizuje celou záležitost,
- sdělil, že budou trpělivě vysvětlovat kroky jednotlivým zastupitelstvům, ať už je to Opava nebo Nový Jičín, tak, jak si přejí, aby byli seznámeni s kroky, které kraj jako zřizovatel ve vztahu k těmto nemocnicím povede,
- uvedl, že se v každém případě soustředí na 3 nemocnice, které vykazují nejhorší finanční zdraví, a to je nemocnice Nový Jičín, Karviná a Opava,
- vysvětlil, že nemocnice v Opavě, která je velmi důležitá pro spádovou oblast celého Opavska, zaznamenává zhoršující se finanční zdraví a že se budou muset udělat individuální kroky – a teď mluví o petici a opavské nemocnici, které povedou samozřejmě k tomu, aby se ztráta takovýmto způsobem neprohlubovala, neboť finanční plán předložený vedením opavské nemocnice předpokládá v tomto roce ztrátu 87 mil. Kč,
- sdělil, že pokládal za správné vysvětlit kroky, které vedou vedení kraje k tomu kroku navrhnout původně sloučení těchto nemocnic,
- zopakoval, že nechtějí pracovat pod politickým tlakem, který vytváří bohužel ODS, a v žádném případě nebudou dělat takové kroky, které by znamenaly poškození nebo znevýhodnění dostupnosti lékařské péče v našich nemocnicích,
- reagoval na některá vystoupení svých předřečníků při schvalování zařazení bodu č. 6 – připomenul některé kroky bývalého vedení tohoto kraje ve vztahu ke zdravotnické politice – byli to oni, kteří bohužel iniciovali některé investiční akce, některé nákupy techniky, které stály kraj desítky miliónů Kč – viz rekonstrukce kuchyně v nemocnici ve Vítkově za 20 mil. Kč z rozhodnutí tehdejší rady, která se doposud vůbec nevyužívá a je to naprosto zbytečná investice, dále se jedná o robot v Novém Jičíně, jehož výkony nejsou nasmlouvány s pojišťovnami a který vytváří obrovské ztráty – musí se operovat za každou cenu, aby byl využit, a každá operace stojí 130 tis. Kč, přitom operace podobného typu, které se nevykonávají robotem, se dělají za desetinu ceny, dále byla založena akciová společnost, která měla realizovat nákupy a která prohospodařila 7 mil. Kč, nebo byly vyvedeny některé služby z těch nemocnic, pořizují se outsorcingem a jsou výrazně dražší tak, jak to analýza řekla, tzn. že zhoršují finanční zdraví těchto nemocnic,
- sdělil, že skutečně volá po tom, abychom už teď nezahajovali volební kampaň, ale abychom se věcně pobavili o tom, co s těmi nemocnicemi uděláme, protože v opačném případě můžeme o některé ty nemocnice také přijít, což by v žádném případě nechtěl,
- uvedl, že tato garnitura, která vede Moravskoslezský kraj, má o 1 mld. Kč menší rozpočet než ta bývalá a bude to ještě horší – po přijetí zákonů, které se týkají DPH, se rozpočet ještě sníží; Ústavní soud včera rozhodl o stavebním spoření a vláda bude muset doplatit těm, kteří si sjednali stavební spoření, v původní výši; ministr vlády ODS říká, že zruší některou veřejnou službu občanům – on to nekonkretizoval a my už dnes víme, že hodlá zrušit příspěvek 4,5 mld. na vlakovou dopravu a že kraje budou muset doplácet, pokud budeme chtít mít zachovanou vlakovou dopravu ve stejném rozsahu – v našem případě tj. 250 mil. Kč; znamená to, že tak byla zvolena cesta nakládat za krk krajských rozpočtů, protože tady jsou ve vládě sociální demokraté, až co neunesou, což není správná politika,
- upozornil, že nás čeká velmi složité období nejen z pohledu zdravotnictví, ale také dopravy, a co kdyby přišly povodně, protože v letošním roce by nám už nikdo nic neuhradil,
- požádal i opozici, aby k problematice zdravotnictví přistupovala konstruktivně,
MUDr. Václav Vlček – sdělil, že při formulování uvedené petice vystupoval jako lékař, který prakticky 40 let pracuje jako chirurg ve Slezské nemocnici, a že ví, že důležitá je kvalita a odbornost a ne jenom ekonomická stránka věci, o které se pořád mluví v souvislosti se spojováním nemocnic,
- uvedl, že snad jediné vyjádření o odbornosti v tisku zaznamenal dne 18. 11., kdy tisková mluvčí tohoto úřadu napsala, že prioritou je zachování odbornosti dané nemocnice, a to buď ambulantní nebo jinou formou – toto považuje za nesmysl zvlášť v souvislosti s tím, že bylo plánováno, že ortopedie se přemístí do Krnova – nemůže přece být kvalitní ortopedie, která provádí pouze ambulantní výkony; v opavské nemocnici má ortopedie k dispozici nové operační sály, bezvadné zázemí a vyškolený tým ortopedů a toto oddělení by mělo být přemístěno do Krnova, kde není možné kapacitně zvládnout 200 až 300 artroskopických výkonů,
- seznámil členy zastupitelstva s prohlášením Krajské rady České lékařské komory, která nesouhlasí s rozhodnutím Zastupitelstva Moravskoslezského kraje ze dne 23. 3. 2011 sloučit nemocnice zřizované Moravskoslezským krajem do jediné příspěvkové organizace a toto své prohlášení zdůvodňuje nepřipraveností celého projektu, absencí posouzení medicínských, ale i regionálních procesů a nemožností procesního zvládnutí připravovaných změn k 1. 7. 2011,
- ještě jednou apeloval na to, aby byl brán zřetel i na kvalitu a odbornost toho projektu,
Ing. Josef Jalůvka – upozornil na to, že už rok víme, že se nemocnice dostávají do ztráty, absolvovali jsme několik mimořádných jednání a analýz a výsledek je ten, že opět nevíme, co bude dál,
- dále upozornil, že operativní řízení a vedení těch nemocnic je povinností i v tom mezidobí, protože za ten rok se situace zhoršila a členové zastupitelstva byli informováni od speciální skupiny, která vznikla na zakázku Moravskoslezského kraje a stálo to asi 2 mil. Kč, že nefunguje řízení ze strany Moravskoslezského kraje, ale o tomto problému se nehovoří a vznikají další výdaje,
- na minulém zasedání zastupitelstva kraje se např. dotazoval, jak je to s poradenskou činností dr. Šlachty, který má, jak bylo minule veřejně řečeno, problémy s právem, údajně v nějakém trestním řízení, a měl mít údajně uzavřeny smlouvy s krajskými nemocnicemi na nějakou poradenskou činnost – na tento dotaz mu přišla písemná odpověď od náměstka hejtmana kraje Ing. RSDr. Karla Konečného, jejíž část přečetl,
- poděkoval za tuto písemnou odpověď, která však ale nebyla dle jeho názoru zcela úplná,
- dotázal se, kolik má dr. Michal Šlachta uzavřeno smluv na základě doporučení kraje, kolik mu bylo vyplaceno peněz do této doby a jaký je hlavně výsledek, jestli to k něčemu vede, protože dle jeho názoru např. při zavádění nástroje Softender toho nezávislý poradce moc nezmůže, to musí dělat odborná firma, která s tímto produktem pracuje,
Ing. Zbyněk Stanjura – k uvedené petici poznamenal, že se to nedá zlehčovat tím, že je to nějaké politikum – tuto petici vč. vítkovské petice podepsalo 30 tis. lidí a voleb se v roce 2008 zúčastnilo 50 tis. lidí; tato petice je občanská iniciativa, ke které se připojili i politici různých politických stran, a to i někteří radní a zastupitelé z ČSSD,
- sdělil, že do dnešního dne nemají opoziční zastupitelé k dispozici hospodářské výsledky nemocnic za rok 2010 – k dispozici jsou pouze výsledky firmy RGM medical, s. r. o., kde v manažerském shrnutí je uvedena tabulka nazvaná "Předběžné hospodářské výsledky za rok 2010" a tam je u nemocnice v Opavě kladný výsledek 4 450 tis. Kč – teď jsme ale slyšeli, že ve skutečnosti je hospodářský výsledek této nemocnice minus 35 nebo 38 mil. Kč – jaká je tedy pravda a kdo "kouzlí" s těmi čísly,
- uvedl, že má informaci od vedení Slezské nemocnice, že platili daň z příjmu za rok 2010 – ta se přece při ztrátě 38 mil. Kč neplatí,
- poznamenal, že se nemají směšovat dvě věci – ta petice protestuje proti vytvoření obří nemocnice a organizační změně, ale s tím, že se musí šetřit, není opozice ve sporu,
- dotázal se náměstka hejtmana kraje Ing. RSDr. Karla Konečného na to, zda řešil náklady na úklid v nemocnici Frýdek‑Místek, a pokud ano, jakým způsobem to řešil s vedením nemocnice, a stejně tak zda řešil náklady na úklid s ostatními řediteli nemocnic, ať už to zařizují vlastními silami nebo externě, s tím, že požaduje písemnou odpověď,
- uvedl, že je tady vypočtena úspora ve výši 15 mil. ročně, což je velmi zajímavé číslo, ale k tomu, aby se to uspořilo, přece nepotřebujeme změnit organizační strukturu těch nemocnic, to se vydá příkaz řediteli a ten to musí splnit – a když to nesplní, tak končí; přece tím, že se to spojí a přijde osmý ředitel, tak tím se ty peníze neušetří – udělá to jenom on místo rady nebo náměstka nebo místo odboru zdravotnictví,
- dále požádal, aby všichni členové zastupitelstva dostali písemně hospodářské výsledky nemocnic za rok 2010, a to minimálně ve formě výsledovka, rozvaha, příloha k účetní závěrce, případně kopie daňového přiznání,
- dodal, že z předložených čísel nevyplývá žádný ekonomický problém ve Slezské nemocnici v Opavě,
Mgr. Ivan Týle – uvedl, v žádném zákoně o volbách, krajích či obcích není napsáno, že vítěz voleb má absolutní právo chovat se jako gubernátor na dobytém území bez toho, aby konzultoval záležitosti s opozicí, naopak přece zákon a zákonodárce měl zájem na tom, aby výsledek byl právě průnikem a průsečíkem jednotlivých názorových střetů, které by potom vedly k tomu výslednému cíli,
- sdělil, že tady se to tak neděje – s velkou pompou byla ustanovena tzv. "Pustelníkova komise", která připravovala koncepci zdravotnictví Moravskoslezského kraje, a opozici trvalo velmi dlouho, než se vůbec dopracovala k jejím výsledkům – opakovaně žádali, aby tato koncepce byla projednána v zastupitelstvu kraje a předložena opozici, dokonce pokoutním způsobem se k ní museli dostávat, než byla projednána – po půl roce pak bylo zjištěno, že tato koncepce nestačí a že je potřeba připravit novou koncepci od firmy RGM medical, s. r. o., která byla dokonce za 2 mil. Kč a jejíž výsledek znovu museli urgovat a znovu dokonce žádat, aby nedostali jen pouhé útržkovité informace – teď se dozvídáme, že firma RGM medical, s. r. o., byla špatná a výsledky nejsou prokazatelné a že je potřeba připravit krizový štáb pod vedením náměstka hejtmana kraje, který "dosáhne úžasných výsledků a otevře světlé zítřky",
- dotázal se, zda čísla uvedená v té analýze jsou správná nebo špatná, a pokud jsme byli podvedeni, jaké následné kroky v tom kraj podnikl, aby v podstatě ty peníze za určitý podvod vymohl zpět,
- uvedl, že na každém zasedání zastupitelstva kraje jsou uvedena jiná čísla – jaká jsou tedy opravdu čísla o stavu nemocnic v Moravskoslezském kraji,
- sdělil, že opozice opakovaně navrhuje a žádá, aby s ní byla vedena diskuse i za předpokladu, že jejich argumenty na konci rozpravy nebudou případně uznány a respektovány – to je prostě demokracie, ale nesouhlasí s tím, že pokud je něco nepříjemné, tak se ukončí rozprava, nebo se stáhne bod z programu,
prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc. – uvedl, že tady bylo dnes senátorem MUDr. Václavem Vlčkem řečeno, že Rada statutárního města Opava podpořila uvedenou petici, a zdůraznil, že Rada statutárního města Opava projednala tuto záležitost a přijala usnesení, ve kterém se přihlásila ke koncepci udržení samostatné Slezské nemocnice, ale tuto petici rada města nikdy neprojednávala,
Ladislav Velebný – sdělil, že je škoda, že tady nyní Mgr. Ivan Týle není, protože by se ho rád zeptal, jak je možné, že v Bílovecké nemocnici a.s. je v loňském roce ztráta 12 až 15 mil. Kč,
Ing. Zbyněk Stanjura – odpověděl, že tato otázka je dobrá, ale adresát je špatný – kdo je zodpovědný za hospodaření krajských zařízení a obchodních společností, kdo tvoří valnou hromadu uvedené nemocnice – je to rada kraje, jejímž členem Mgr. Ivan Týle není,
- k tomu jakoby nesouladu mezi senátorem MUDr. Václavem Vlčkem a prof. PhDr. Zdeňkem Jiráskem, CSc., uvedl, že to je spíše nepochopení, protože rada nemůže podpořit petici, tu mohou podle zákona o peticích podpořit fyzické osoby – pravdou je, že Rada města Opavy podpořila cíl této petice, bude o tom ještě jednat zastupitelstvo, a je to v zásadě stejný cíl, jaký má těch 23 tis. občanů, kteří ji podepsali za pouhých 13 dnů,
- sdělil, že chtěli dnes navrhnout dvě věci – aby členové zastupitelstva kraje odmítli koncept jedné nemocnice a dále aby stanovili nějaký harmonogram kroků, které povedou k ozdravění těch nemocnic,
- zaznamenal, že rada kraje trvá na tom, že chce letos pořídit magnetickou rezonanci v Třinci–Sosně, což opozice považuje za neekonomické, protože v Třinci už jedna magnetická rezonance je, i když to není v krajské nemocnici – navíc by velmi rádi přivítali informaci, zda se jedná se zdravotními pojišťovnami a zda jsou z toho nějaké výstupy – jak se pojišťovny tváří třeba k nákupům nových zdravotnických přístrojů, zda budou smlouvy lepší či horší apod.,
- dotázal se, co se stalo za posledních 14 dnů, že se uvedený materiál dnes neprojednává, když ještě před těmito 14 dny rada kraje hlasovala pro to, aby sloučení nemocnic bylo spuštěno k 1. 7. 2011,
- dále poprosil, aby se členové zastupitelstva kraje chovali slušně a nechali si pro sebe své poznámky,
Ing. Jaroslav Palas – požádal rovněž všechny členy zastupitelstva kraje, aby se nechovali jako v Poslanecké sněmovně, ale na zastupitelstvu kraje,
Ladislav Velebný – uvedl, že si myslí, že všude se dá chovat slušně, a upřesnil, že svým dřívějším dotazem se obracel na Mgr. Ivana Týle jako na člena dozorčí rady této společnosti,
Ing. RSDr. Karel Konečný – sdělil, že samozřejmě vnímá celý tento vývoj, který tady byl nastaven na základě ekonomických výsledků, ale samozřejmě preferoval především dostupnost a kvalitu poskytované péče v rámci sítě páteřních nemocnic – tu jsme přijali, to jsme rozhodli a ta také trvá a obavy, že by některá z těch územních nemocnic měla zaniknout, anebo různé spekulace o tom, co tam bude, jak tam bude, se mu zdají skutečně předčasné a neodpovídají parametrům projednávání, které byly nastaveny,
- pokud jde o petici, která byla v Opavě, a vyjádření zastupitelstev v Krnově a v Novém Jičíně, vnímá je samozřejmě jako legitimní v tom, že skutečně preferují regionální zájmy a v podstatě se tváří velmi negativně k jakýmkoliv snahám o změny, které by skutečně vyžadovala ta současná situace a ekonomický stav těchto nemocnic,
- uvedl, že se domnívá, že v tom jsou trochu v rozporu – nakonec to ukázala jednání, která probíhala v závěru roku 2009 a zkraje roku 2010, a to byl i ten důvod, proč jsme "Pustelníkovu analýzu" tehdy trochu natáhli, protože jsme ji chtěli projednat ve všech orgánech – ale může dnes upřímně říci, že nám to moc nedalo, protože byly skutečně preferovány jak profesní, tak především ty regionální zájmy, a ty jsou, jak už říkal, legitimní, ale skutečně je potom velmi těžké prosazovat jakoukoliv změnu ve fungování nemocnic,
- pokud jde o vznesené dotazy, omlouvá se, že si asi nestačil všechny poznamenat – přečte si proto pečlivě zápis z dnešního jednání a na ty nezodpovězené odpoví písemně,
- pokud jde o dr. Šlachtu a zavádění elektronického nástroje Softender do sítě našich nemocnic, sdělil, že skutečně nekontroluje, kolik ředitelů dává na doporučení a uzavřelo s dr. Šlachtou tuto smlouvu, protože se domnívá, že je to na rozhodnutí managementu a schopnosti zabezpečit si činnost tohoto elektronického nástroje beze zbytku v podmínkách nemocnic – pro něho je rozhodující, aby tyto elektronické nástroje byly zavedeny, aby probíhaly aukce a výběrová řízení cestou elektronického nástroje, a to je pro něho jakési kritérium o tom, jaký je zájem a jak probíhá tento proces v jednotlivých nemocnicích,
- uvedl, že od 1. února do poloviny dubna probíhalo více jak 30 elektronických aukcí v našich nemocnicích – ten výsledek se ukazuje jako poměrně slušný, úspory se pohybují ve výši 20 až 25 %, což jsou ty úspory, po kterých neustále voláme,
- pokud jde o záležitost společných nákupů, tak to je věc skutečně trochu složitější a při neexistenci nějakého centrálního managementu v rámci nemocnic musí tuto funkci samozřejmě přebírat odbor a krajský úřad; je to dáno profesní vyspělostí v těch jednotlivých nemocnicích, schopností legislativně a technicky zvládnout tuto problematiku – je to nesmírně náročný proces, ale přesto se podařilo v tuto chvíli nastavit společné nákupy asi v 15 komunitách a s objemem, který by měl přesáhnout 200 mil. Kč, a při těch úsporách, které bychom mohli docílit, se ukazuje, že i tady je cesta snižování nákladů, které dnes nemocnice vykazují,
- samozřejmě to gró nákladů je především v oblasti osobní spotřeby, kde se to pohybuje mezi 55 až 60 % všech nákladů, které nemocnice produkují; tam je skutečně třeba napřít síly a tam jsme schopni docílit i ty největší úspory, ale tam je také to nejcitlivější místo, které říká, že se skutečně musíme podívat a budeme se dívat i na záležitosti kolem obložnosti, kolem využití pacientů, kolem fungování jednotlivých oddělení, zda skutečně mají ty ekonomické parametry tak nastaveny, aby vedle profesního zabezpečení této péče byl respektován i určitý ekonomický standard; na druhou stranu si zase uvědomujeme, že ne všechno, co ve zdravotnictví děláme, musí být efektivní – a např. případ Vítkova nám to jasně dokazuje,
- pokud jde o čísla uvedená v rozborech, tak ta čísla mají dvojí pole – je to otázka hospodářského výsledku, který buď je očištěn nebo není očištěn o tzv. fond rozvoje investic, který využívají nemocnice k tomu, aby do tohoto fondu naskládaly některé buď nevyjasněné nebo dosud nevyřešené zúčtování některých záloh, popř. pohledávek – samozřejmě tam se dá skrýt spousta věcí a zařazení tohoto fondu do výsledku hospodaření dává dle jeho názoru poměrně jasnější pohled na to, kde se ty nemocnice z hlediska ekonomických výsledků pohybují,
- uvedl, že je otázka, jak dále, a že souhlasí s tím, že tím, že jsme dneska neprojednali ten záměr sloučení, tak si tady trošku otevíráme problém, který budeme muset řešit, ale my ho musíme řešit především ve vztahu k tomu dnešku a k tomu zítřku, tzn. my máme k dispozici analýzy, máme projité finanční plány nemocnic na rok 2011 a chceme v tomto směru připravit opatření, která budou projednávána v radě a následně předložena zastupitelstvu – o tom, jaká konkrétní opatření budou nutná provést ještě v nejbližší době tak, aby se skutečně ta účinnost těchto opatření projevila na ekonomických výsledcích letošního roku,
- sdělil, že byly provedeny první konzultace finančních plánů, které byly předloženy do konce března jednotlivými nemocnicemi, byla o tom informována rada kraje a ten výsledek je tam skutečně tristní – bylo proto provedeno další kolo jednání s jednotlivými nemocnicemi – ten výsledek bude určitým způsobem napraven, ale skutečně se obává, že to je administrativní záležitost; teď bude na nás, abychom měsíčně vyhodnocovali, jak tyto kroky jsou realizovány, zda skutečně tyto plány, které přijaly tyto nemocnice a které vycházely i z jakéhosi tlaku, který jsme vyvíjeli na tyto nemocnice, se potom reálně projeví v tom hospodářském výsledku za jednotlivé časové úseky,
- podtrhl to, že ta "Pustelníkova analýza" nás jakýmsi způsobem posunula ve vztahu k jednotnému procesnímu řízení a že ty kroky, které tam jsou nastaveny, se plně v tuto chvíli realizují a beze zbytku naplňují,
- co se týče analýzy firmy RGM medical, s. r. o., tak tato byla projednána se všemi řediteli nemocnic, byly rozebrány veškeré kritické podněty, které tam byly uvedeny, tak, aby se nad tím ředitelé zamysleli, protože je v jejich plné kompetenci, aby na tyto poznatky reagovali; je o tom proveden zápis, do kterého byly zaznamenány i připomínky a případná opatření k dalšímu řešení,
- zopakoval, že pak zanalyzuje dnešní diskusi a pokusí se odpovědět na jednotlivé připomínky písemně,
Ing. David Maňas – konstatoval, že dnešní zasedání bylo úplně zbytečné a že pan náměstek hejtmana kraje Ing. RSDr. Karel Konečný neodpověděl na konkrétní dotaz s úklidem ve Frýdku‑Místku, a dotázal se, proč pan náměstek může hovořit 8 až 9 minut a členové klubu ODS jsou limitováni jenom 5 minutami,
PhDr. Jaroslava Wenigerová – obrátila se na radu kraje, hejtmana kraje a členy zastupitelstva dvou koaličních stran ČSSD a KSČM, aby si věci kolem zdravotnictví opravdu vydiskutovali mezi sebou a aby přišli posléze na zastupitelstvo kraje s určitým společným návrhem, protože jsme si mohli opravdu odpustit mnohé,
- zajímalo by ji, jak se bude zdůvodňovat občanům, že se zase nic neděje a je zase nejistota – bylo to zbytečné a neposunuli jsme se zase nikam dopředu,
- vůči hejtmanovi kraje uvedla, že 34 tisíc podpisů, které mu byly předány, by přijala s plnou pokorou a poděkováním,
Ing. Jaroslav Palas – předal slovo občanům kraje, kteří se přihlásili do diskuse:
Dušan Lederer, občan kraje – uvedl, že již na minulém zasedání zastupitelstva kraje se snažil osvětlit problém Vítkovska a Budišovska,
- reagoval na otevřený dopis starosty města Vítkova Ing. Smolky a dopis za mikroregion Moravice a uvedl, že ten text je velice podobný,
- sdělil, že v roce 2006 bývalý ředitel nemocnice Nový Jičín velmi aktivně vystupoval, aby Vítkovsko a celá oblast Budišovska spadly pod novojičínskou nemocnici, došlo ke zrušení interního oddělení a osekání spousty činností; dnes je ta nemocnice ve stavu, který popisoval již na minulém zasedání zastupitelstva kraje – ta péče se stává trošku hůře dostupnou, než bývala, a je to velký problém,
- požádal všechny členy zastupitelstva kraje, aby udělali vše pro to, aby se to zdravotnictví začalo měnit a dostávat se do nějakých rozumných kolejí, protože zdravotnictví ve Vítkově mělo dříve zvuk a sjížděly se tam rodičky ze širokého okolí – dnes to všechno chátrá a pacient se několikrát překládá, než dojede do Opavy, příp. do Nového Jičína,
Rostislav Šajar, občan kraje – sdělil, že přijel z Orlové, kde zorganizovali již druhou petici, protože se cítí stále ohroženi ve zdravotní péči; neplní se bohužel sliby, které při první petici byly krajem slíbeny, situace se prohlubuje a roste nedůvěra v to, že bude správně rozhodnuto – někteří občané při podepisování druhé petice již hovořili o demonstracích apod.,
- vyzval členy zastupitelstva kraje, aby se zamysleli nad tím, proč k této situaci došlo – není to jen krizový vývoj a nedostatek prostředků pro zdravotnictví,
- uvedl, že analýza, kterou nechal kraj zpracovat se zaměřením k nějakému cíli, který tady byl hodně diskutován a který není dle jejich názoru správný, ukazuje také na nedostatky, které ve vedení zdravotnictví v kraji jsou a za každým nedostatkem a každou chybou stojí obvykle člověk, který je za něco zodpovědný,
- když se porovnají výsledky nemocnic v určitých oblastech mezi sebou, tak lze zjistit, že v některých nemocnicích jsou na stejné věci až trojnásobně velké náklady, a tak můžeme pokračovat a pokračovat,
- uvedl, že se domnívá a že to není jenom jeho názor, že doposud ze strany kraje nebylo zdravotnictví a krajské nemocnice správně vedeny, a proto je třeba hledat tento směr tady a ne tím, že bude omezována zdravotní péče v regionech, že budou rušeny nemocnice a bude ohrožen dostup zdravotní péče pro naše občany,
- sdělil, že by chtěl využít nabídky hejtmana kraje, a uvedl, že nebude dnes předávat petici, ale že pan hejtman přijede do Orlové a zdůvodní občanům některé věci, které jim společně leží na srdci; tam by pak předali petici,
Ing. Jaroslav Palas – odpověděl, že určitě přijede,
Martin Sliwka, občan kraje – sdělil, že dnes očekával a že to očekávali i občané, že se dozvědí, jak to bude dále s nemocnicemi, a že je mu líto, že diskuse dnes neproběhla,
- uvedl, že by byl rád, kdyby se zasedání Zastupitelstva města Orlové v červnu zúčastnil i náměstek hejtmana kraje Ing. RSDr. Karel Konečný, protože v Orlové už jednou byl a některé věci slíbil,
- dodal, že ví, že se nějaká jednání na úrovni s panem starostou vedou, ale že bohužel neví, o čem a jak,
- sdělil, že orlovská nemocnice v těch materiálech není, protože patří pod karvinskou nemocnici; na jedné straně hovoří lékaři této nemocnice, že orlovská nemocnice vždycky byla v plusu – otázkou je, jak se do toho např. ten DIP, DIOP dostal, resp. jak se zaúčtoval, a jak ve výsledku hospodaření roku 2010 karvinská nemocnice skončila,
- uvedl, že město Orlová několikrát usilovalo o to, aby se nemocnice dostala pod město; bohužel tady nebyla žádná odezva, jak by to dále fungovalo; má informace z výboru zdravotnictví, že pan náměstek hejtmana kraje prohlásil, že vlastně nevědí, co s orlovskou nemocnicí,
Ing. RSDr. Karel Konečný – odpověděl, že k orlovské nemocnici byl skutečně přijat určitý postup, který je v tuto chvíli aktuální, a pokud se jedná o vztah Karviná – Orlová, tak ten se řeší samozřejmě i na bázi ekonomické, ale že prioritní zůstává zachování zdravotní péče, která tam byla vždycky poskytována,
- pokud jde o DIP a DIOP, tak ten je v tuto chvíli plně naplněn, vykazuje poměrně dobré i ekonomické výsledky, tzn. naplňuje ty dvě podmínky – jak dostupnosti a zabezpečení kvalitní péče, tak i ekonomiky, a to znamená, že se výrazně může projevit i do fungování samotné orlovské nemocnice,
- dodal, že je připraven připravit si podklady a přijít na zasedání Zastupitelstva města Orlová, protože jsou v poměrně v úzkém kontaktu i s vedením orlovské radnice a tyto věci konzultují.
Dotazy, připomínky a podněty:
Náměstkyně hejtmana kraje Mgr. Věra Palková sdělila, že na tomto zasedání neobdržela od členů zastupitelstva kraje žádný písemný podnět.
Přehled přijatých usnesení:
Předseda návrhové komise prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc., sdělil, že návrhová komise konstatuje, že usnesení k jednotlivým bodům programu, projednaným na dnešním zasedání, byla platně přijata a že v průběhu jednání zastupitelstva kraje nebyly návrhové komisi doručeny žádné návrhy na změnu nebo opravu přijatých usnesení z dnešního zasedání, ani nové návrhy usnesení, o kterých by mělo zastupitelstvo kraje jednat a hlasovat.
Závěr:
Ing. Jaroslav Palas konstatoval, že program dnešního zasedání zastupitelstva kraje byl vyčerpán, poděkoval za účast a sdělil, že věří, že přístup nás všech k problematice zdravotnictví bude vždy konstruktivní a v zájmu našich občanů.
Přílohy:
- Schválený program 19. zasedání zastupitelstva kraje
- Usnesení č. 19/1573 – 19/1590
- Přehled hlasování
- Listiny přítomných
Zapsaly:
Hana Novotná
Renáta Dračková
odbor právní a organizační krajského úřadu
V Ostravě dne 5. 5. 2011
Zápis včetně příloh ověřili:
doc. MUDr. Michal Hladík, Ph.D.
Ing. Vít Slováček
Ing. Jaroslav Palas
hejtman kraje
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.