Základní informace a legislativa – lesy
Rozloha lesních pozemků: 194 172 ha (k 31. 12. 2012)
Lesnatost Moravskoslezského kraje: 35,78%
Nejvíce zastoupené lesní vegetační stupně: 5 – jedlobukový (rozloha činí přes 39 %), 4 – bukový (32 %).
Lesnatost je na území Moravskoslezského kraje velmi nerovnoměrně rozložena. Nejvíce lesů je v horských oblastech Hrubého Jeseníku a Moravskoslezských Beskyd a v některých katastrech v oblasti Nízkého Jeseníku (např. okolí Kružberské přehradní nádrže, povodí Moravice, některé katastry na Opavsku). Většina lesů v našem regionu je v majetku státu (přibližně 75,8 %), které obhospodařuje zejména podnik Lesy České republiky, s. p.
Druhová porostní skladba odpovídá požadavkům na lesní hospodářství v kraji zejména z konce 19. století a první poloviny 20. století.
V Moravskoslezském kraji se z jehličnatých dřevin nejvíce nachází:
- smrk (57,8 %),
- modřín evropský (4,1 %),
- borovice lesní (3,5 %).
Z listnatých dřevin převládá:
- buk lesní (14 %),
- dub letní (3,7 %),
- javor klen (2,7 %),
- lípa srdčitá (2,4 %).
V současné době podíl smrkových porostů klesá zejména vlivem působení kůrovců, václavky, sucha a větru. K obnově porostů se i díky finanční podpoře kraje používá vyšší podíl melioračních a zpevňujících listnatých dřevin.
Legislativa a kompetence
Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, ukládá povinnost orgánům obcí a krajů a Ministerstvu zemědělství vykonávat státní správu lesů. Působnost krajského úřadu na úseku státní správy lesů je dále specifikována i zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích a zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád.
Krajský úřad vykonává tyto činnosti:
- metodika a kontrola přenesené působnosti ve vztahu k obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, a postavení nadřízeného (odvolacího) orgánu;
- přezkum rozhodnutí vydaná podle zákona o lesích právě obecními úřady obcí s rozšířenou působností;
- poskytuje odborná stanoviska;
- vyřizuje podněty, stížností a jiná podání.
Lesní zákon pak krajskému úřadu přiznává následující působnost:
Rozhodování ve správním řízení ve věcech
- Zařazení lesů do kategorie lesů ochranných nebo zvláštního určení s výjimkou vojenských lesů
- Odnětí lesních pozemků určených pro plnění funkcí lesa nebo o omezení jejich využívání o výměře 1 ha a více (§ 17 odst. 1 lesního zákona)
- Dočasného omezení nebo vyloučení vstupu do lesa pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností (§ 19 odst. 3 lesního zákona)
- Stanovení podmínek ke konání organizovaných nebo hromadných sportovních akcí v lese (§ 20 odst. 5 lesního zákona), pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností
- Při schvalování plánů o výjimkách ze zákazu provádět mýtní těžbu v lesních porostech mladších než 80 let (§ 33 odst. 4).
- Uložení nebo provedení opatření meliorací a hrazení bystřin v lesích (§ 35 odst. 1, 2 a 3).
- Uložení opatření odchylných od ustanovení tohoto zákona v zájmu účelového hospodaření v lesích ochranných a v lesích zvláštního určení (§ 36 odst. 1).
- Náhrady vlastníkovi lesa z důvodu omezení při hospodaření v lesích ochranných nebo v lesích zvláštního určení (§ 36 odst. 5 lesního zákona)
- Uložení opatření k odstranění zjištěných nedostatků, opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí, o zastavení nebo omezení výroby nebo jiné činnosti v lese v případech hrozících škod (§ 51 odst. 1), pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností.
- Nezbytných opatřeních k odvrácení hrozícího nebezpečí (§ 57), pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností.
- Udělení licence ke zpracování plánů a osnov (§ 26 odst. 1 lesního zákona)
- Povolení, aby k umělé obnově lesa a zalesňování byl použit i reprodukční materiál vybraných lesních dřevin pocházející ze zdroje identifikovaného reprodukčního materiálu (§ 29 odst. 2).
Další kompetence:
- Souhlas k návrhům územně plánovací dokumentace všech stupňů s výjimkou velkého územního celku, pokud umísťuje rekreační a sportovní stavby na pozemky určené k plnění funkcí lesa
- Souhlas k návrhům územně plánovací dokumentace obcí s rozšířenou působností, jimiž mají být dotčeny lesní pozemky
- Souhlas k vydání územního rozhodnutí, jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa těžbou nevyhrazených nerostů nebo jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa o výměře 1 ha a více.
- Vyjádření k návrhům tras celostátních a tranzitních liniových staveb a jejich součástí v územní působnosti krajů (§ 32 odst. 2 lesního zákona).
- Námitky proti oznámení o neschválení plánu (§ 27 odst. 3), kromě plánů schválených Vojenským lesním úřadem
- Schvalování lesních hospodářských plánů (LHP) a povolování jejich změn (§ 27 lesního zákona)
- Ustanovení a zrušení lesní stráže s působností na území kraje (§ 38 odst. 2 lesního zákona)
- Vykonává dozor, jak orgány státní správy, fyzické a právnické osoby dodržují ustanovení tohoto zákona, předpisů vydaných k jeho provedení a rozhodnutí vydaných na jejich základě (§ 51 odst. 1), s výjimkou vojenských lesů,
- Rozhodnutí ve sporech o místní příslušnost orgánů státní správy lesů prvního stupně, pokud jedním z orgánů není Vojenský lesní úřad
- Rozhodnutí o poskytnutí služeb nebo finančního příspěvku (§ 46 odst. 2 lesního zákona)
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.